Operafestivalen er over os

Sol over lørdagens åbning af COP Operafestival og nogle forslag til, hvad man kan gå efter de næste dage

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

OPERAFESTIVALEN

ER OVER OS

Sol over lørdagens åbning af COP Operafestival og nogle forslag til, hvad vi går efter i det store program.  

ET godt råd til de mennesker, der fra nu af sætter sig udendørs til Copenhagen Operafestival: – Husk, at det er skrækkeligt at sidde bag en opslået paraply!

RÅDET kommer fra festivalens konferencier Mathias Hammer, der fra denne søndag morgen står for morgensangen på festivalens scene ved Torvehallerne – det gamle Grønttorv, Israels Plads eller hvad nu københavnerne kalder stedet. Det er dér festivalen igen i år har sit centrum, Wilhelm Scenen, opkaldt sådan efter Wilhelm Hansens Musikforlag, der er en af mange sponsorer og støtter. Og altså: Dér, hvor der har været udkæmpet en del kampe med vejrgudernes lunefulde påfund gennem de næsten ti år, festivalen har levet. Vi husker dramatiske øjeblikke, hvor pianisten Ulrich Stærks flygel måtte tømmes for vand undervejs, og et par ensomme tilskuere med paraply ikke stod i vejen for nogen som helst. Hammers muntre råd var ikke brugbart den dag.

SOL og varme bagte over åbningen i går lørdag, og det håber man så vil fortsætte gennem festivalen. Lyssyn og meteorologisk optimisme er en inkarneret dansk egenskab.

FESTIVALENS åbning giver os anledning til at melde ud, hvad vi selv har i sinde at gå efter af begivenheder og hændelser i de kommende dage. Koncerten i Tivoli fredag aften kunne sådan set opfattes som et tilløb – koncerten med den unge norske tenor Bror Tødenes slutter sig tæt til i hvert fald. Men det begyndte ellers søndag med en præsentation af flere sangere, vi allerede har sat på kalenderen ud fra det bristefærdigt fyldte program de næste dage: Årets operatalent, sopranen Clara Cecilie Thomsen, der ikke fik lov til at åbne munden på åbningskoncerten, men kommer igen for alvor på Wilhelm Scenen tirsdag aften for at udfolde sig og dokumentere, hvorfor vi også her på bloggen tidligere har hæftet os ved talentet.

ELLERS må det især blive den russiske sopran Ekaterina Bakanova, som vi har sat på kalenderen på Nimbs Bar og i Børssalen onsdag 1. august, eftermiddag og aften. Hun udfoldede brillant stemme og dramatisk sikkerhed i en lille række scener og arier og må blive denne festivals sikreste stjerne. Det skal ikke forhindre os i at gå nysgerrigt og forventningsfuldt til koncerterne med andre sangere som Elisabeth Jansson eller Golda Schultz. Og ikke mindst til de forestillinger, der byder på operaer, som flytter grænser og sikkert på det uventede, ’The Cave’ på Folketeatrets Hippodromen, og – også på Folketeatret: ’Tryl’ der er stilet mod især børn som en highlight-version af Mozarts ’Tryllefløjten’. Eller ’La Tragedia di Monteverdi’, der bliver opført i Koncertkirken på Nørrebro.

MÅSKE også genopleve nogle af de sjældne forestillinger, som vi tidligere har anmeldt som yderst originale: ’Koncert for Lou’, der spilles i Arbejdermuseets festsal den 6. august. Og den Reumert-nominerede ’Silent Zone’, der opføres i Nordisk Films Studie 3 i Valby. Denne sommers festival spreder sig ikke blot i genrer, men også geografisk i byen. Se programmet grundigt igennem. Du får det i hånden ved Wilhelm Scenen.

DERUDOVER satser vi på allerede i morgen mandag at snuse til og fortælle om, hvordan årets gæste-sangpædagog Gregory Lamar griber stemmetræning an over for unge sangstuderende – masterclass-timerne fortsætter ugen igennem. Det sker primært på Wilhelm Scenen, men også i festsalen i St. Andreaskirken henne om hjørnet.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *