‘Har du hørt en fugl synge?’ Grønnegårds Teatret 4.7. 2019

Liflig og morsom udgave af H.C.A.s 'Nattergalen på Grønnegårds Teatret

Michael Slebsager, Laura Skjoldborg, Rikke Westi og Nicolai Jørgensen (tegn. Claus Seidel)

 

 

FUGLESANG

I GRØNNEGÅRDEN

LIFLIG OG MORSOM UDGAVE AF ’NATTERGALEN’ PÅ GRØNNEGAARDS TEATRET

Baseret på H.C. Andersens ’Nattergalen’ Instruktion: Charlotte Munksø. Bearbejdelse: Munksø og Mette Borg. Scenografi: Rolf Søborg Hansen. Medvirkende: Nicolai Jørgensen, Nikolaj Bjørn-Andersen, Michael Slebsager, Rikke Westi og Laura Skjoldborg.

’Har du hørt en fugl synge’ spiller på Grønnegårds Teatret kl. 16 Varighed: 1 time u. pause.

*****

DE kommer kravlende ned fra bagsiden af den bølgende hav-dekoration til ’Helligtrekongers Aften’. Ikke fordi de er med i dén. Den er jo aftenforestillingen. Dette her er eftermiddag, premiere på ’’Har du hørt en fugl synge’ på den lille scene bag den store.

DEN glade lille flok, der dukker op, er kineserne fra H.C. Andersens ’Nattergalen’, kejseren, hans musikmester, hans tjener, kokkepigen og så nattergalen selv i skikkelse af Nicolai Jørgensen. I samlet flok klar til at fyre H.C.A.’s indledning af: ”I Kina ved du jo nok, at kejseren er kineser og alle dem, han har om sig, er kinesere.”

BARE ikke lige med det samme. Forestillingen rammer nemlig fra start sin tone. En yndefuld stum leg med figurerne, et nærmest koreografisk spil, musikalsk i sine variationer, en yndefuld præsentation af eventyret, inden første replik ’I Kina ved du jo nok….’ folder sig ud som oplæg til et stykke, der virker som kammermusik broderet med visuelle påfund.

HELE handlingen spinder fra første replik i en mimisk og kropslig og verbal aflevering af fortællingen med legende lethed og sprælsk fantasi. Tjeneren (hos H.C.A. ’kavaleren’) spilles af den vimse krudtugle Michael Slebsager, som vi husker som Peter Pan på Folketeatret, nu som en ustyrlig krydsning af Ove Sprogøe og Gert Henning-Jensen i stemme og mimik og korporligt som løberen i et spil skak. Kokkepigen er et nyt og frisk bekendtskab, nyuddannede Laura Skjoldborg. Kejseren er i hænderne på Nikolai Bjørn-Andersen med fyrstelig røst og stor i slaget med sin gyldne kappe, Rikke Westi er musikmesteren, der har tværfløjten i hænde og for mund, og forblommede redegørelser for forskellene mellem den levende nattergal og den spilledåse-nattergal, som kejseren af Japan kommer stikkende med, da den saligt syngende pipfugl, naturens muntre søn, er fløjet hjem træt af at blive misbrugt. I rollen som den diminutive nattergal, stykkets helt – et muntert kup: Den store, rundbuede Nicolai Jørgensen, uimodståeligt styrende sin fugl, syngende det lille, pentatont klingende tema på dens vegne, temaet, der kurerer kejseren, da han er ved at forlade denne verden til sidst. Nicolai Jørgensen vil mange i øvrigt huske som den henrykte apoteker, i ’Shakespeare in Love’ på Østre Gasværk i vinter.

DET er fint afstemt ensemblespil formet af instruktøren Charlotte Munksø, der for et par år siden havde lige så lifligt spil i gang med unge skuespillere på samme scene, dengang med H. C. Andersens ’Den grimme ælling’.

KORTE eventyrspil i denne raffinerede stil er oplagt som Grønnegård-supplement til de større forestillinger på den store scene. Med små, men kunstnerisk gennemtænkte midler når teatret langt. Nogle gange længere end på den krævende hovedscene.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *