‘Guido Paevatalu’ Artikel t. Det Kgl. Teaters program 4.2.08

Guido Paëvatalu 25 års jubilæum

Hvordan holde en mand som Guido Paëvatalu fast i en enkel karakteristik? Han smutter mellem tasterne. Og det er nok præcis dér, vi har ham. En sanger, der er til det hele. En begavelse, der flytter sig som et lyn i hvad retning, det passer ham. Og i hvad retning, budene til ham falder. Det har Det Kgl. Teater forstået at udnytte gennem 25 år med en stribe af overbevisende kunstneriske resultater til følge.
Mit gæt er, at de fleste operagængere siger ’Figaro!’ som refleksreaktion, når de hører hans navn. Altså Rossinis i ’Barberen’. Den har været Guido Paëvatalus hele vejen igennem. Selv i den helt balstyrige skæg-og-ballade udgave for nogle år siden  – hvor han ganske vist sang Dr. Bartolo. Men det var mest for hele tiden at kunne afbryde Palle Knudsen, der sang Figaro, og fortælle ham, hvordan den rolle skulle skæres.

Hurtighed, charme, livsglæde. Det er en væsentlig side af Guido Paëvatalu. Ikke at han ikke har præsenteret os for andre sider af talentet. En overordentlig velklingende Wolfram i ’Tannhaüser’ f.eks. Eller en gribende Rigoletto. Mangfoldigheden er usvigelig.
Men for at holde fast i temperamentet. ”Jeg arbejder meget hurtigt,” siger han i et interview, ”jeg har det som en cykel – jeg vælter, hvis det går for langsomt. Jeg har arbejdet hele livet for at finde tyngden.”
Det er altså ikke noget nyt. Guido har fortalt, hvordan han som purung opsøgte den legendariske sangpædagog Vagn Thordahl for at få undervisning. ”Indstudér Figaros cavatine og kom igen om en uge,” sagde Thordahl. Det gjorde Guido og kom igen ugen efter. Thordahl stod med ryggen til, lyttede og sagde: ’Indstudér Figaros cavatine og kom igen om en uge!’
Det var cavatinen i 1. akt af Mozarts ’Figaro’. Ikke Rossinis. Men lige meget: Hér blev Guido klar over, at det også var alvor. Hans utrolige nemme ved at tilegne sig nyt stof skulle modsvares af rugbrødsarbejde.
Denne tidlige lærestreg har ikke bremset ham. Eller hæmmet flotheden i hans facon og karriere.
Typisk hans entré på scenen for 25 år: Han var endnu på 1. år på Operaakademiet, da han i 1982 debuterede i Lars Johan Werles ’Animalen’, denne opera-falbel, hvor mennesker i dyreskikkelse samles til freds- og sikkerhedkonference for at få øst og vest til at forliges. Guido spillede den amerikanske showstjerne Billy Benson, der optræder på konferencen og forelsker sig i sin russiske modstykke Ludmilla.
En charmeoffensiv på operascenen, som kunne have bragt ham på mange løbebaner  – og for resten da også har gjort det. Få sangere ved Det Kgl. Teater har sideløbende med deres flittige virke på scenen formået at udfolde en så rig aktivitet med optræden i alle mulige sammenhænge. Film, tv, engagementer til dette og hint – selvfølgelig rigtig mange operagæstespil i udlandet. Og når vi snakker udlandet noget, som utallige mennesker har haft og har glæde af: Hans guidede operature til festspil, ikke mindst i Finland, som han har en særlig svaghed for.
Skal vi opremse alle sejrene på Det Kgl.? Spaltepladsen nægter. Bare nogle af de seneste: Hans Beckmesser i ’Mestersangerne’ var et festligt studium i kolerisk hysteri, hans Falke i ’Flagermusen’ fuld af elegance, hans medvirken i ’Maria de Buenos Aires’, hvor han var både præst, kvindejæger og psykoanalytiker, en glimrende opvisning i rap omstillingsevne.
Jo. Guido Paëvatalu er til det hele. Han har sagt, at hans kone er hans bedste kontrollant og makker. Der må være noget at holde styr på.
Også teatrets ledelse er imponeret. På Det Kgl.s hjemmeside opregner man under overskriften ’Mere om Guido Paëvatalu’: ’Har både en rød sportsvogn, en motorcykel og en hest. Laver en fantastisk fiskesuppe. Har bl.a. arbejdet som balalajkamusiker, skovhugger, ligkistesnedker. Dyrker bjergbestigning og bjergvandring.’
De har nu glemt karate. Og sikkert meget andet.

Gregers Dirckinck-Holmfeld            
    
 

            
    

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *