Ekaterina Bakanova og Monteverdi Børssalen 1.8. 2018 kl. 19.30

Sopranen Ekaterina Bakanova indfanger genialt Monteverdis operadramatik

Ekaterina Bakanova og Arte dei Suonatori ensemblet på Børsen (foto: Olafur Steinar Gestssen)

HVAD KOMMER DU MED?

KRIG OG DØD!

Sopranen Ekaterina Bakanova indfanger genialt Monteverdis operadramatik

Ekaterina Bakanova i Børssalen med barokensemblet Arte dei Suonatori.

*****

VI er totalt i historiens vold denne onsdag aften. Omgivet af salens nyromantik fra 1800-tallet. Statuen af Christian 4. står for enden og vidner om Børsen-bygningens ophav i renæssancen. Musikken vi hører er også fra hans tid – Monteverdis musikdramatiske digt om den franske korsfarerhelt Tancred og hans affære med den lokale Clorinda, og så er vi pludselig næsten tusind år tilbage, begravet i kampen om Jerusalem, pigen er krigshelt ligesom ham. Palæstinenser? Syrer? Araber? Vi er i en fjern fortid, så hvem var præcis hvad dengang? – romerne kaldte dem alle sammen saracenere. I dag ville vi sige: muslimer, og så kan man jo sætte sine egne spekulationer i gang om perspektiverne i korsfarer-affæren.

HVOROM alting er – de to forelsker sig, men er modstandere på slagmarken. Og hun kommer af dage i en drabelig duel, hvor de ikke genkender hinanden, fordi de er i rustning med visir og det hele. Ekstrem tragedie – kærlighed, race og religion i fatal mix, som Torquato Tasso, der digtede på affæren, lader kulminere i, at pigen beder ham om at blive døbt, inden hun udånder. Tragisk, men den kristne tro taget et stik hjem.

DEN beretning sidder vi spændt og venter på at få fortalt af Ekaterina Bakanova, Operafestivalens stjernegæst – stjerner bliver de alle sammen udnævnt til, men undskyld, her har vi en, hvor der er dækning. Denne onsdag aften kommer hun næsten direkte fra sin koncert på Hotel Nimb, hvor hun har udfoldet sin forbløffende beherskelse af spanske og franske sange. Halvanden time med ukristelig dynamik.

PÅ Børsen venter vi over en time på hendes entré, for først skal vi høre meget længe på det polske barokensemble med det italiensk klingende navn Arte dei Suonatori. Ti musikere på barokinstrumenter. De kommer til at akkompagnere hende, men først spiller de ikke mindre end fire værker af Biber, Muffat og Frescobaldi. Så nydeligt, så velspillet på deres barokinstrumenter. Men det er unægtelig sopran Bakanova, vi venter på. Hvad vil hun stille op med Monteverdi og hans korsfarer-historie? Den er komponeret for tre stemmer, helten, heltinden og fortælleren. Hun påtager sig alle tre roller.

DÉR står hun så den seje dame, totalt koncentreret i et par minutter, mens Monteverdi lader musikerne skabe en stemning af fortættet drama. Så begynder hun at synge, indfanger os lavmælt på sit flydende italiensk med at fortælle, hvordan Clorinda kommer omkring en klippe og pludselig står foran Tancred. Han griber rasende sit sværd, og hun udstøder et lige så rasende: Hvad kommer du med? Med krig og død! svarer han.

LIGE PÅ på. Fortælling og dialog straks i gang. Bakanova markerer i blændende instruktion de tre personer. Dramaet varer i knap en halv time, vi oplever igen den intensive dramatiske kontrol, Bakarova har over stemmen. Det intime nærvær i historiens detaljer pindet mundret ud – Du vil have krig og død… Det skal du få, hvis det er det, du søger… Sværdet, han borer gennem hendes bryst, blodet, der flyder, kampen, desperationen, orkestrets instrumenter i vekselvirkning med Bakanovas ekstatiske sopran og skift til næsten hvisken, da hun mumler: Amico, hai vinto, lo ti perdon, perdona… Min ven, du har vundet, jeg tilgiver dig…

DET er opera, musikdrama, skrevet af Monteverdi i 1624 – over tyve år efter hans banebrydende ’Orfeus’ og næsten tyve år før hans sene operaer, vi også kender fra opførelserne på Det Kgl.: ’Odysseus hjemkomst’ i 1969 og ’Poppeas kroning’. Den første i en af Götz Friedrichs sagnomspundne iscenesættelser, den anden som hårrejsende dragshow i David McVicars instruktion og dirigeret af Lars Ulrik Mortensen med Concerto Copenhagen i orkestergraven. Det var i 2008.

EKATERINA Bakanova arbejder med sådan en opgave, som var hun Lars von Trier laver en film. En gennemført egenvilje til at skabe noget specielt og ukonventionelt. Monteverdi-dramaet er et solistnummer, det fjerner sig fra slagne baner, og det er for CPH Operafestivalen et af de eksklusive yderpunkter i årets repertoire – der er flere i øvrigt. Éngangsoplevelser, der bringer festivalen på et særligt plan.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *