‘Crash’ på Takkelloftet (Foto: Henrik Stenberg)
KRASH OG
CHOPIN
Nykoreograferede repremierer på Dansk Danseteaters ’Chopin danser’ og ’Krash’
Koreografer: Tim Rushton og Alessandro Sousa Pereira. Komponister: Chopin og Turkman Souljah. Medvirkende: Dansk Danseteaters dansere.
’Krash’ og ’Chopin danser’ spiller på Operaens Takkelloftet indtil 27. januar. Derefter på danmarksturné fra 31.1. – 26.3. 2019, som begynder i Hjørring og slutter i Aalborg.
****
STØRRE modsætninger kan man dårligt tænke sig. To korte dansedramaer, det ene til Chopinmusik, intenst, vemodigt, tænksomt, stiligt. Det andet et drøn af rytme og danset som et blodskudt ritual i det brasilianske.
DET første er i slægt med den ’Chopin danser’, vi så i sommeren 2017 i Operaens foyer til levende klaverledsagelse. Nu en række båndede klavernumre og ny koreografi i en idé, der kredser omkring Chopins død i Paris som 39-årig, syv dansere gruppe- og parvis i intenst, langsom og alvorsfuld fremfærd. Vi hører skuespilleren Charlotte Munck læse korte citater ind imellem af forskellige forfattere, der fortæller om Chopins begravelse¸ især en øjenvidneskildring hænger udtryksfuldt sammen med de dansede kommentarer. Tim Rushton – teatrets nu afgåede leder – er mester for det lille Chopin-drama.
EFTER pausen en anden snak: Alessandro Sousa Pereiras hamrer dunkende rytmer i hovedet på os. Elektronisk præpareret og af og til med ekko-effekter. danserne er på gulvet som var de i en eksotisk disco club i Dantes Inferno, gruppescener afvekslende med solo-numre, kraftfuldt mænd de seks, en enkelt uforfærdet kvinde – på Det Kgl., hvor ’Krash’ var på repertoiret i 2015, havde Ida Prætorius fornøjelsen. På Takkelloftet i aftes var der amerikanske Emely Nicolaou.
DE to stærke dansescener sendes på turne efter nogle dage på Takkelloftet og slutter på Aalborg Teater den 26. marts.
gregersDH.dk