'The Ancient Mariner' OIM på Snoreloftet, Folketeatret 23.11.09 Anm.

Snoreloftet - The Ancient Mariner  24.11.09

(Tegning: Claus Seidel) 

TUNGEN I KINDEN

’The Ancient Mariner’ er Chris Jordans underfundige, engelske musikteater i renkultur. Nu som gæstespil på Folketeatret. 

*****

MAN går ikke forgæves efter engelsk humor i danske teater.
Men der er interessante afskygninger.
I Glassalen i Tivoli har vi i øjeblikket årets ’Crazy Christmas Cabaret’, der tæppebomber publikum med vinkler, der er så skæve, at tårnet Pisa i sammenligning står ret op.
På Folketeatrets lille scene Snoreloftet gæstespiller OIM (Odense Internat. Musikteater) fra i aftes med ’The Ancient Mariner’, som opererer med diskret, distanceret underfundighed.
’Tongue in cheek’-humor kan man kalde begge dele – med det særlige britiske udtryk, der handler om at sige noget halvt. Halvt alvorligt. Halvt for sjov. 
Grinet er afgørende i Tivoli. Det overstadige grin. Hos OIM: Smilet. Det tankevækkende.

EN PERLE

’The Ancient Mariner’ er en perle.
En art kabaret eller mini-musikteater bygget på den engelske 1700-tals digter Coleridge’s fabulerende sømandsfortælling om en sær sejlads i Sydhavet, fyldt af varsler, overtro og syner, hjemlængsel og baghold. I slægt med myter som dem om Den evige Jøde og Den flyvende Hollænder.
OIM har ført sig frem med forestillingen før.
Nu er den kortere, helt koncentreret om striben af musikalske highlights. Seks skuespillere/musikere på scenen. Du er nærmest på skødet af dem på den lille scene.
Men alligevel med en fin distance. Dels fordi de diskret antyder hav, himmel og is i videobilleder som bagprojektion – og sandelig også knirkende skibsskrog som lydkulisse.
Dels fordi spillerne indbyrdes forholder sig som elskværdigt agerende makkere.
Spillet er et artistisk postulat. Gennemført som illusion, som koncert, som besnærende show. En dybt romantisk skrøne om mennesket og naturen, fortalt som en kæde af musikalske optrin.
Efterhånden mere og mere overgivent til fornøjelsen ved selve den musikalske afveksling – som sandelig ikke skorter på muligheder. Flere af spillerne tumler på skift med guitar, sax, rørklokker og keyboard. Og ikke meget er fremmed for gruppen: Flerstemmige vokalnumre i alt fra irsk folk til sydstats gospel.

PLETSKUD

Chris Jordan, den gamle Pip Simmons-komponist, er som før ankermanden. Han har både skrevet rækken af musikalske pletskud og de koncentrerede tekster.
Men der er en indforståethed mellem ham og de øvrige, som er afgørende for forestillingens subtile humor. De fleste af spillerne har været med siden 90’erne, bl.a. Christian Baltzer og Guy Morosco. Det forhindrer ikke, at en ny mand som Mads Rømer Brolin-Tani, nyuddannet fra Odense Teater, markerer sig med stemme og stort scenisk nærvær.
’The Ancient Mariner’ går indtil 5. december på Folketeatret og rykker derefter ud på turné. Opsætningen er tænkt som et a propos til klima-topmødet.

GregersDH.dk 
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *