Morgenstern-Lieder CD med Poul Elming 13.6. 2017

Pudsige og sære sange fra en næsten glemt krinkelkrog i tysk musik og digtning. Gravet frem af tenoren Poul Elming.
:

Poul Elming indsynger Christian Morgenstern-Lieder (Foto: Britt Lindemann)

SANGE

VED

GALGEN

 

Pudsige og sære sange fra en næsten glemt krinkelkrog i tysk musik og digtning. Gravet frem af tenoren Poul Elming.

Tekster: Christian Morgenstern. Komponist: Paul Graener. Solist: Poul Elming. Ved klaveret: Søren Rastogi. CD Helikon HCD 1087.

****

OVERRASKELSER er til for at – overraske. Sådan én kommer anstigende som en cd med tenoren Poul Elming, der ellers har trukket sig baglæns fra en lang og glansfuld sangerkarriere.
Elming kulminerede med store roller i Wagner-repertoiret på internationale scener, ikke mindst ved festspillene i Bayreuth.
Overraskelsen består i en lang række tyske lieder af komponisten Paul Graener med tekster af Christian Morgenstern – nu indsunget af Elming med pianisten Søren Rastogi ved klaveret. Lieder, der stammer fra den første tredjedel af 1900-tallet, senromantiske i tonefaldet, men først og fremmest vittige, tekstligt krøllede, nærmest dadaistiske i deres sproglige tonefald.
Ikke lige den art sange, vi forbinder med Elming, så hvordan er han kommet dérhen?
Han fortæller, at han lærte sangene at kende, da han i en periode i 70’erne var elev hos den tyske sangpædagog Paul Lohmann, som en dag stak ham noderne og sagde: ”Jeg tror, de lieder vil være gode for dig!” Man ser og hører det: Elming med den voluminøse stemme, der på det tidspunkt kredsede mellem baryton og dramatisk tenor, skulle lege med disse dansende, pittoreske sange, der befinder sig i en krydsning mellem Schumann og Hugo Wolf tilsat en snert af Richard Strauss. Enormt velegnede til at lette og smidiggøre stemme og tekst.
Vi lytter til Elmings gennemarbejdede tekstbehandling, sikkert ciseleret gennem årene siden dengang, og vi følger de sjove, tit mærkværdige tekster, der tumler med ordspil, som også for tyske lyttere må være fulde af overraskelser, underfundigheder og sproglige nyskabelser. Mange af den pudsige natur- og dyre-allegorier i nonsense-formuleringer, hvor Søren Rastogis lystfyldte akkompagnement på klaveret er fuld af pointer.

GALGE-SANGE

I Tyskland har det ikke rigtig været OK at nævne Paul Graener før fremme i 1970’erne. Denne enormt produktive og alsidige komponist til stribevis af operaer og lieder døde i 1944 efter en højt estimeret, men senere så belastende karriere i det nazistiske Dritte Reich. Siden 1945 hvilede hans musik af den grund i årevis. Meget af musikken er skrevet i nazitiden. Endnu mere før Hitlers magtovertagelse i 1933.
Graener og digteren Christian Morgenstern var omtrent jævnaldrende, men Morgenstern døde allerede i 1914 af tuberkulose. På det tidspunkt velkendt – faktisk mere kendt end Graener – især på grund af sine ’Galgenlieder’, der blev populære i klubber og sunget og reciteret på kabareter bl.a. i Berlin. Titlen angiveligt opstået ved inspiration fra et område omkring nogle tidligere galgebakker i Potsdam.
Poul Elming har en række af sangene med på cd’en. Nogle af de titler, han synger, bærer betegnelsen ’Palmström Lieder’ – Morgenstern havde nordiske tilknytninger, boede en tid i Norge, oversatte Strindberg til tysk og i endnu højere grad Henrik Ibsen, hvis skuespil kom i årene omkring 1900 i hans tyske oversættelser med forord af Georg Brandes.
Det er en fornøjelse at høre Elming synge og foredrage disse lieder. CD’ens teksthefte har alle liederne med, og det er godt at have dem ved hånden. Ikke fordi Elmings tyske udtale og vokale diktion ikke er endog meget perfekt, men fordi man hurtigt får lyst til at vende tilbage i teksternes absurde, lyriske indhold.
En beundringsværdig udgivelse af nogle meget specielle sange fra et hjørne af tysk musikkultur, som vi tror, vi kender, men som har krinkelkroge af subtil munterhed og originalitet.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *