‘Martyriet’ Cumulus Teatret på Operaen, Takkelloftet 30.1.2017

Enkel, fortættet operafortælling om Kaj Munks overvejelser, inden han blev myrdet af en SS-bande i 1944

 

 

DET DOBBELTE DILEMMA

 

Enkel, fortættet operafortælling om Kaj Munks overvejelser, inden han blev myrdet af en SS-bande i 1944.

Komponist: John Frandsen. Libretto: Vilhelm Topsøe. Instruktion: Tine Topsøe. Scenograf: Rebekka Bentzen. Medvirkende: Morten Grove Frandsen, Liv Oddveig Midtmageli og Kottos Ensemblet.

’Martyriet’ spiller endnu tre gange i februar på Operaens Takkelloftet. Varighed: 75 min.

****

ET dilemma. Og hvilket! Et dobbelt endda! Digteren og præsten Kaj Munks i tiden op til den nat i januar 1944, da han blev hentet i sit hjem i Vedersø ved Ringkøbing, kørt til en skov ved Silkeborg og henrettet af en tysk SS-patrulje.
Det er det dilemma, det handler om i ’Martyriet’. EN tæt og koncentreret lille opera i en helt enkel dekoration, Et hjørne af en stue. Foran: En prædikestol. Vi behøver intet mere for at forstå.

Var han selv ude om det? Ja, sådan set.
Men han løste sit dilemma, da han traf nogle valg.
Først hører vi ham 9. april 1940 beslutte, at han ikke mere kunne hylde Hitler, som han havde gjort før, fordi han syntes, at danskerne var et slapt folkefærd. Det var godt med en stærk mand.
Så træffer han endnu en beslutning, da han havde sagt til en frihedskæmper, at man må lære at slå ihjel i Jesu navn. Frihedskæmperen, som er en af hans egne sognebørn fra Vedersø, bliver taget og henrettet. Jeg må selv ofre mig, konkluderer Munk.
Endelig vælger han kone og børn fra og beslutter sig for martyriet, da de sorte biler standser op udenfor, og hans kone Lise trygler om at flygte.

MINIMALT

Forløbet er på en måde ganske snabt. Librettisten Vilhelm Topsøe fortæller historien i korte sekvenser til en musik, John Frandsen har komponeret for en minimal besætning, totalt gennemsigtig, fire musikere på cello, harmonika, blokfløjte og bouzouki. I hans tidligere operaer bruger han fuldt orkester.
Det er en lise i Takkelloftet at høre det tætte spind mellem instrumenterne indbyrdes og omkring de to sangere, der er på scenen, kontratenoren Morten Grove Frandsen som Kaj Munk – fysiognomien næsten ligner! – og mezzosopranen Liv Oddveig Midtmageli som Munks kone Lise.
John Frandsen går lige så forsigtigt til værks med sangstemmerne, holder igen med stort eksponerede vokale udfoldelser til de to ellers så sikre stemmer og så stærke temperamenter – præsten, der sætter sin tvivl og tro på voldsomme prøver, konen, som er på fortvivlelsens rand i sin kamp for familiens og kærlighedens overlevelse i konfrontationen med sin mands katastrofale beslutsomhed.
Det medfører ind imellem en dæmper og en vis monotoni i det sanglige, men det skaber især hen mod slutningen en intensitet i forløbet, der er af stor virkning.
Liv Oddveig Midtmagelig kender vi fra fine præstationer, især på Den Fynske Opera. Morten Grove Frandsen bl.a fra hans Reumertpris-belønnede præstation i operaen ’Leaves’ forrige sommer. Hans glimrende kontratenor har udviklet sig endnu et tag.
’Martyriet’ er produceret af det lille teaterselskab Cumulus og et godt eksempel på, hvad der rører sig usædvanlige steder i operalandskabet.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *