Kuhlau klaverværker 1.4. 2022

Kuhlaus klaverstykker i hænderne på en pianist, der har tag på hans utæmmelige blomsterkæder af noder.

Marie-Luise Bodendorff (foto: Nina Gilera)

 

MED SPRÆLLEVENDE HØJREHÅND

Kuhlaus klaverstykker i hænderne på en pianist, der har tag på hans utæmmelige blomsterkæder af noder.

Friedrich Kuhlau: Works for solo piano. Vol. 1 og 2. Solist: Marie-Luise Bodendorff. Indspillet august 2021 i Konservatoriets koncertsal. Dacapo 8.226204 og o5.

****

LAD mig komme væk! tænkte Kuhlau en sommerdag i 1810. Han boede i Hamborg og havde fået at vide, at han stod på en liste over mænd i kampdygtig alder, der skulle udskrives til Napoleons besættelses-tropper. Kuhlau strøg afsted. Over grænsen til Altona. Så var han i Danmark – en slags Danmark i hvert fald. Altona lå i Holsten, der var et hertugdømme under den danske konge. Hvor kampdygtig, han mon i øvrigt var, den 24-årige Friedrich Kuhlau. I vore dage var han nok blevet kasseret på sessionen, for han manglede det højre øje – det var splintret af glasskår, da han som dreng tabte en flaske på vej fra købmanden. Det venstre fungerede altså godt nok, for Kuhlau havde en ok karriere som pianist og klaverlærer i Hamborg. Men han havde større ambitioner. Han skrev til sin bror: ”Jeg forbliver, hvis mine forhold ikke ændrer sig, altid og i al evighed en ussel klaverlærer og stiger aldrig et trin højere…”

MEN så havnede han i København. I teksten til CD’en med hans klaverværker kan man læse en anmeldelse af en koncert, han afholdt på Det Kgl. Teater i januar 1811. Anmelderen beskrev den kejtede, unge mand med det krøllede hår og det manglende øje: ”Hans kejtethed forsvandt. Han viste sig som en mester.”

UNGE KUHLAU spillede sin klaverkoncert i C-dur og havde succes. I dag er han et lyslevende navn i dansk musikhistorie. Især fordi han skrev musikken til ’Elverhøj’, det stædigt overlevende, nationale festspil, som Johan Ludvig Heiberg skrev tekst til i 1828. Anledningen var et bryllup i kongefamilien. Heiberg havde det lykkelige indfald at bede Kuhlau skrive musik til stykket. En forestilling, der siden har gået over tusind gange på Det Kgl. og andre steder, især takket været sine charmerende og vellykkede melodier og en brillant ouverture. Den vi bliver mindet om, når Olssen Banden bryder ind i Det Kgl., og Bent Meiding dirigerer Kapellet i orkestergraven, mens Ove Sprogøe med partitur i hånden dirigerer Poul Bundgaard og Morten Grunwald, der tæver løs på de kongelige mure i takt til ouverturen. Et film- og musikhistorisk forbryder-clou.

FINT nok med ’Elverhøj’. Men Kuhlau skrev også stakke af klaver- og fløjtemusik, som nu har overlevet et par århundreder, fordi det er så god musik, så velklingende og så let tilgængelig. Avanceret hverdagsmusik. Det er klaveret, der er pointen i de to CD’ der nu udkommer i hænderne på en glimrende klaverspiller, der som Kuhlau er kommet til os fra Tyskland. Ikke på flugt – Marie-Luise Bodendorff er ad skæve pianistiske veje kommet til Danmark, d. v. s. gennem en karriere, der er begyndt, da hun som fem-årig hjemme i Augsburg i Bayern kastede sig over tangenterne og siden utrætteligt og med succes har turneret til et utal af koncertsale i og uden for Europa og nu har lejret sig mere permanent i København som lærer ved Musikkonservatoriet. Hun kan sin Kuhlau, som hun kan så meget andet, hendes spil er professionelt og usvigelig sikkert – en oplagt fornøjelse for hende, kan man mærke, at viderebringe disse strømme af underholdende klaversonater, sonatiner, rondoer og divertimenti til mikrofonerne fra et flygel i konservatoriets koncertsal, DR-orkestrets gamle hjemsted over for Forum.

MARIE-LUISE Bodendorff er på hjemmebane og fortrolig på det virtuose etude-plan, der er en vigtig side af Kuhlaus klavermusik. Det er sagt uden skeptisk biklang, bare en oplagt karakteristik af Kuhlaus indgroede facon med at garnere næsten alle tematiske ideer med utæmmelige og flagrende blomsterkæder af skalaer, ornamenteringer og brudte akkorder. Af Marie-Luise Bodendorff behersket til fuldkommenhed. Det er en væsentlig side af hans musiks underholdende værdi, heldigvis afløst ofte af glimrende tematiske motiver. Hans musik er så utrolig elskværdig, undertiden koket, sprudlende, endda morsom. Den fører et liv med imødekommende charme og veloplagt reverens til publikum – som på hans egen tid og gennem mange generation efter ham har været musikglade hjem og mennesker, der har sat deres børn til at spille og selv har dyrket både Czerny-etuder og altså i høj grad Kuhlaus sonater og sonatiner. Glad, nogle gange enkel, nogle gange yderst krævende instrumentalmusik.

JEG siger netop ’glad’. Det er typisk, at alle de små og større værker, der er med på de to CD’er med Marie-Luise Bodenhoff, er i dur, bl.a. C-dur som den koncert, Kuhlau gjorde publikum og anmeldere så begejstret for ved hans unge debut på Det kgl. Teater i 1811. Dur og atter dur, indtil man når til det allersidste nummer på plade nr 2 – en ’Fantasi i g mol’ bygget over svenske folkemelodier. Selv dér smutter han uafladelig over i dur, han kæmper med at komme hjem i noget mol, men han har det svært med det, slår krumspring for at holde fast i det. Forgæves. Han er en glad og positiv komponist. Glad for sit klaverspil, der altid udfolder sig sprællevende i højrehånd og diskant, som regel mere akkompagnerende i venstrehånd og bas. Hans klavermusik er af gode grunde hjertebarn hos almindelige hverdags-klaverspillere.

I hans liv har venlighed og glæder fulgt ham, men ikke altid. Han røg og drak vist for meget, han flyttede fra byen til Kgs. Lyngby for at få ro for dens larm, men hans hus i Lyngby brændte pludselig ned til grunden, endda med alle hans manuskripter, også partituret til en stor klaverkoncert, den eneste han havde skrevet ud over dén til debut-koncerten på Det Kgl. Teater over tyve år tidligere. 46 år var han, da han døde et par år efter at han var flyttet tilbage til København, hvor han kom til at bo i Nyhavn. Marie-Luise Bodenhoff har sat hans overdådige produktion af klaverstykker et flot minde.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *