FLYVENDE START
Copenhagen Opera Festival vokser i år. Fransk opera er et gennemgående tema. Programmet blev lanceret i går i sol og med flyvende nodeark.
DUERNE og noderne fløj i alle verdenshjørner. Og oppe i en vindueskarm sad Sofie Elkjær Jensen med fare for sit liv og sang Juvelarien fra Gounods ’Faust’.
Det var da en slags start på Copenhagen Opera Festival, der ganske vist først begynder om en god måned, nemlig 27. juli.
Festivalchef Michael Bojesen sprang – og vi andre på skift – for at holde styr på pianistens flagrende noder, højt oppe holdt Sofie Elkjær på både gevandter og koloraturer, mens publikum delte opmærksomheden mellem sangerinde, pianist og kampen med nodearkene. Tivoli-musikchef Henrik Engelbrecht havde store øjeblikke som bladvender af en klaverpartitur, han måtte læse på hovedet, og pianisten Jakob Beck endnu større øjeblikke med at holde kursen frem mod fermaterne.
De flyvende præstationer foregik et sted, vi ikke er vant til at høre opera. Og for de fleste vedkommende ikke er vant til at komme i det hele taget: Regensens gård. En idyl midt i staden med blik op til Rundetårn og en forbløffende akustik. Det huskes ikke som et sted, der før har været brugt til koncerter, måske i salig Hostrups tid, da han for 150 år siden skrev ’Genboerne’, og Regensens studenter sang Gluntarne.
MERE FRANSK
Her blev årets Copenhagen Opera Festival så præsenteret, og det var ikke kun for sjov, at den netop Reumert-nominerede Sofie Elkjær sad dér og var Fausts Marguerite. Festival slår til med en del fransk opera i år – Sofie er der igen, men det bliver som Julie i Gounods ’Romeo og Julie’, og jo: Hele operaen.
Hun er også med som Susanna i ’Figaros Bryllup’, når denne Mozart-opera opføres i ’Pressen’ – kældersalen i Politikens Hus på Rådhuspladsen. Højt at flyve, dybt at nedstige.
Det franske kommer også brusende dér, hvor Copenhagen Opera Festival sidste år slog store slag. På Israels Plads, det gamle grønttorv. Dengang var det koncertopførelsen af Puccinis ’Le Villi’ med Malmø Operaen, der var hovednummeret. Nu bliver det Massenets ’Manon’ for fulde gardiner med den franske sopran Patricia Petibon i titelrollen. Københavns nye madtempel forvandlet til international out door-opera.
Mere fransk: Gounods ’Faust’ er faktisk med ved en helt speciel og nørdet opførelse i Litteraturhaus på Nørrebro: En tysk stumfilm fra 1926 med Gösta Ekman som Faust er på programmet. Den suppleres i forskellige breaks med uddrag af operaen, hvor bl.a. Jakob Vad, der i år får festivalens særlige talentpris, synger Mefisto.
Dette er bare håndplukning af nogle enkelte begivenheder i denne sommers opera festival, som er vokset i år til grandiost format.
Bo Skovhus er på programmet, der er opførelser af det ene og andet på de forskelligste steder i byen, Vivaldi-operaen ’Ottone’ med Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen i Teater Republique på Østerbro o.s.v. Masser af kor f.eks.
Det hele er til at studere nøjere på www.copenhagenoperafestival.dk
gregersDH.dk