DET RØDE LAGEN
Skummelt og firkantet prostitutions-drama på Svalegangen
***
Laura Christensen og Frederik Meldal Nørgaard i ‘Bucuresti’ (Foto: Svalegangen)
Godt. Men også godt nok? Svalegangen tager hårdt fat med at sætte den århusianske teatergruppe Von Badens ’Bucuresti’ op. En historie om prostitution af groveste karakter. En rumænsk pige kommer til Danmark, tror hun skal være au pair pige, men bliver voldtaget, spærret inde med valgmuligheden: ’Knep’ for peng’’ – som det lyder på kræmmerjysk – eller politiet smider dig ud af landet.
Det er givetvis efter bogen. Den sorte. Sådan er virkeligheden. Problemet med ‘Bucuresti’ er ikke, at det leverer et stykke virkelighed. Snarere, at det som drama har for få nuancer og for lidt uforudsigelighed. De gode aktører får ikke spillerum til meget andet end sorthvide klichéer.
HALMSTRÅ
Laura Christensen er pigen Jelena, perfekt i uskyld, forskrækkelse og underkastelse, men med få muligheder i teksten for at få spillet mellem frygt og løsrivelse til at fungere.
Hun kan næsten kun operere med det halmstrå, der ligger i, at både hendes fangevogter og en af kunderne forelsker sig i hende og hver for sig vil hjælpe hende ud af helvede.
Men ligesom den bratte omstilling fra au pair-forventninger til sparket hen på det røde lagen – med den uudpakkede kuffert stående ved sengekanten – er som et uformidlet tegneserieklip, lige så lidt arbejdes der mere end overfladisk med spillet mellem hende og de redningsmænd, der kaster planken ud: Den bløde kunde, der har penge nok til at gå i byen, men ikke kan mande sig op til gå fra konen derhjemme, og undskylder sig med, da det kommer til stykket, at han ikke har råd til at købe pigen fri af bordellet. Og den ansatte, der selv er økonomisk i lommen på alfonsen og tager det afgørende skridt for sent.
SE SELV
Der er gode muligheder i problemstillingen i begge tilfælde.
Også i konflikten, da det kulminerer som et trekantsdrama i skyggen af fjerdepersonen, alfonsen.
Men vi når ikke langt ud over firkantede opstillinger af forløbet, før den dramatiske afslutning falder som i en dårlig B-film.
Se selv. For ’Bucaresti’ kan godt anbefales som et hårdtslående, vedkommende og debatskabende emne, spillet udmærket af Frederik Meldal Nørgaard, Anders Brink Madsen og Henrik Vestergaard over for Laura Christensen og instrueret af Morten Lundgaard.