'BCNU' (Be Seeing You) Teater Grob 7.1.2012 Anm.

FADER VOR, DU SOM ER PÅ NETTET

 

Velkommen i cyperspace. Anna Bros nye stykke er fabulerende nutid. Lige så kort og spøjst som sin titel ’BCNU’

 

Spiller indtil 28.1.

 

****

 

Johannes Lassen og Lykke Sand Michelsen i ‘BCNU’ (Tegning: Claus Seidel) 

”FADERVOR, du som er på nettet”…
Sådan omtrent lyder åbningsreplikken i ’BCNU’ på Teater Grob.
I hvad?? Kan du ikke forstå dansk, mand? ’BCNU’ betyder selvfølgelig ’Be Seeing You’ i det sprog, enhver meddeler sig på i vore dage. På sms, på mobilen, på facebook og hvor som helst, hvis man har sit klaver bare nogenlunde stemt.
Der står Lykke Sand Michelsen og beder til Google. Til sin far, der ikke lytter, men snakker om sig selv. Til veninden, der har lukket mobilen. Til hvem som helst i cyperspace, for hun er forvirret og på spanden, og sådan set klar til at rykke ud til fyren, der svarer hende på nettet, klar til både hvem og hvad som helst.

UD I RUMMET

Anna Bro har skrevet stykket, det er kort, varer en time uden pause, men hun sender til gengæld pigen vidt omkring – og dog ingen steder. Vi befinder os i en verden af fantasi, drøm og fiktive spurt-ture ud i rummet, men samtidig i hjælpeløs tummel i en gråtonet virkelighed hos en teenager, der prøver at operere sig frem og klamre sig til den første den bedste. Den virtuelle magi både skræmmer og lokker hende og forvirrer hendes seksualitet, som hun det ene øjeblikket krænger ud som panisk tilbud på markedet, det næste krymper ind i sig selv, usikker og afvisende.
Det ene øjeblik er den smarte fyr, der udnytter hende, prinsen på den hvide hest, der overdænger hende med luksus. Det næste ham, der ekspederer hende ind i en X-faktor-tornado af stjernesucces. En slags ægte, vibrerende følelser møder hun kun i en omstrejfende fyr, der lider af berøringsangst over for piger, og derfor appellerer til hendes endnu ikke af det fiktive, elektroniske kommunikationskaos belastede hoved.
Johannes Lassen spiller begge mændene med en række lynomklædninger og karakterskift. Glimrende.

LYDEFFEKTER

Mia Lipschitz har iscenesat den lille historie med ekstrem omhu for bl.a. lydffekter, fugle, der fortæller med, som var vi i en Kaalund-fabel, Chopin-vals, da pigen svinger sig i sit lyserøde Walt Disney-eventyr, et svirp af pling-lyde, da pigen stryger over lamellerne, der omkranser scenen som en gigantisk Ipad-væg.
Grob Teater lægger hus til, men det er Lykke Sand Michelsen, der selv har produceret forestillingen og fået ideen til Anne Bros stykke. Hun er en af dansk teaters skarpe youngsters, hun nærmer sig de tredive, men spiller teenager derudaf, som hun gjorde i ’Min Familie’ på Odense Teater, og som hun gjorde i en stribe forestillinger på Team Teater, for ikke at tale om i ’Load N Loof’ på Café Teatret for et par sæsoner siden – dengang fire ’teenagere’ i et kaotisk mobiltelefonrace sloges om at få hinanden ned med nakken og op igen.

FFT
 
Det er noget af det spændende ved hendes og Anna Bros ’BCNU’. Vi er i den nye verden – ikke den, Dvorak beskrev i sin berømte symfoni, for dengang var den gammeldags håndsving-telefon dårligt nok i brug endnu. Men den verden, som også Line Mørkeby færdes i i sit Reumert-prisbelønnede stykke ’6 p LR k’: Unge plantet i det net-helvede, som Dante ikke levede længe nok til at beskrive i sit inferno.
’6 p LR k’? Slå selv den titel op på Google. Eller teatret. Det hedder ’st tv’.
Lykke Sand Michelsen kalder sit produktionsselskab ’Five Feet Tall’. Hvorfor ikke ’FFT’?

GregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *