‘American Spirit’ Aarhus Teater St. Scene 27.8.2016

Caroline Henderson i ‘American Spirit’ på Aarhus Teater (Foto: Rumle Skafte)

TÆT PÅ TRUMP

Johnny Cash’  amerikanske jordhøjde ramt hårdt og smukt i en glimrende teaterkoncert på Aarhus Teater

Tekster: Johnny Cash m. fl. Oversætter og kapelmester: Kåre Bjerkø. Instruktion: Rolf Heim. Scenografi: Sisse Gerd Jørgensen. Medvirkende: Mathias Flint, Caroline Henderson, Simon Mathew, Sofia Nolsøe, Nis Pedersen og Kira Skov.

’American Spirit’ spiller på Aarhus Teater Store Scene indtil 8. oktober, hvorefter den flyttes til Aveny-T i København.

*****


DET er teater til tiden. Donald Trump tromler frem over det amerikanske land som en John Wayne med skyderen løftet. Og det ser næsten ud, som Johnny Cash rider med i teaterkoncerten ’American Sprit’ på Aarhus Teater.
Det er ikke det mindst spændende ved denne forestilling, der har premiere i Aarhus, men kommer til København senere for at blive spillet på Aveny T.
Når Trump siger ’I am your voice’, så er det et frækt, men let begribeligt udtryk for, at han rammer sider af amerikansk middelklasse-tankegang, som også Cash udtrykker, når man f.eks. hører ham sige, som han sagde ved en koncert i 1990, og som citeres i teaterkoncerten: ”I thank God for all the freedoms we got here in this country. I cherish even the rights to burn the flag. But I tell you what. We also got the right to bear arms, and if you burn my flag, I’ll shoot you. But I’ll shoot you full of love like a good American.”
Teaterkoncerten drøner af enkle budskaber om kærlighed, frihed, jordiske værdier, nærhed, varme og sort, både humor og fortvivlelse. Om hverdag. Sangene er U.S.A. nede på jorden. De er budskaber, der er lette at bruge og misbruge, og derfor bliver det.

LIGE I SYNET

Som teaterkoncert er det en fantastisk koncentration af Cash-sange, skrevet af ham eller sunget af ham med country, blues og gospel syngende i bardunerne. Ramt lige i synet i en stil, vi næsten kan kalde den århusianske, for det er i Århus, den er blevet knyttet til forestillinger med navne som Leonard Cohen, Tom Waits og Nick Cave – og vi kan sagtens knyttet et navn som Lars Lilholt til, selvom det var i Aalborg, han fik sin teaterkoncert.
En bølge af dramatiske scenefortolkninger, der rammer dystre, rå, varme eller jordnære sange – i ’American Spirit’ sunget på en blanding af oversat og ikke oversat dansk/engelsk, men som finder Cash’s tone ligegyldigt hvad. Sangene er isprængt mellemtekster, der har den tone af pågående reklameshow, der nok også var Cash’s – det tilføjer i hvert fald teaterkoncerten en både sjov og ram duft af amerikansk virkelighed.
Stilen afviger ved sin enkelhed fra stilen i de koncerter, som Nikolai Cederholm har været mester for gennem en generation og som blev sat i livet med ’Gasolin’’ i begyndelsen af 90’erne – virtuos teatralsk pragtoperationer, der satte himmel og jord i sving i teatersalene, og som formåede at skrue ind til intime kerner ind imellem med stor effekt.
’American Spirit’ er lidt tættere på ren koncert, men alligevel takket være Rolf Heims beregnende, kærlige omsorg for sceniske og psykologiske detaljer visuelt fascinerende. Vi skal komme tættere ind på solisterne og enkelte af numrene, når ’American Spirit’ når til København.

I øvrigt kan programmet til teaterkoncerten anbefales. Det er indholdsrigt.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *