‘Lænker’ Aarhus Sommeropera 27.8.2016

En mærkelig, men virkelig historie om en fyr, der var lænket korporligt og psykisk af sin bedstemor gennem sytten år, er blevet til troværdig opera med den glimrende tenor Valdemar Villadsen i hovedrollen.

Valdemar Villadsen i ‘Lænker’ på Aarhus Sommeropera (foto: Pernille Bering)

 

 

LÆNKET

 

 

En mærkelig, men virkelig historie om en fyr, der var lænket korporligt og psykisk af sin bedstemor gennem sytten år, er blevet til troværdig opera med den glimrende tenor Valdemar Villadsen i hovedrollen.

 

 

Libretto: Jens Krogsgaard. Komponist: Svend Hvidtfelt Nielsen. Scenograf: Karin Seisbøll. Medvirkende: Valdemar Villadsen, Ulla Kudsk Jensen, Stina Schmidt, Jesper Mikkelsen og Jens Bruno Hansen. Dirigent: David Ridell.

 

’Lænker’ spiller på Aarhus Sommer Opera i Helsingør Teater i Den Gamle By, Aarhus frem til 3. september. Varighed 2 timer inkl. pause.

 

****

 

GODT forsøg! Lad os konstatere det straks.

Det er, så vidt vi kan se, første gang komponisten Svend Hvidtfelt Nielsen skriver en opera (men se kommentaren nedenfor). Han har gjort det på opfordring. Den erfarne tenor Jens Krogsgaard er kommet med ideen, der er baseret på romanen Papaya-passionen af Sanne Bjerg. En fortælling, der igen er baseret på en virkelig begivenhed: Engang i 1984 blev en ung mand i Venezuela befriet efter at have siddet lænket til et træ i 17 år – siden han var fire år.

Der kan have været mange forklaringer på denne rædselsfulde affære. Krogsgaard og Hvidtfelt gør den til én ting: En historie om en ung mand, der holdes fanget af sin bedstemor for at opfylde en absurd profeti om hævn eller straf for, at drengens far var stukket af fra familien, da han var fire år og havde overladt drengen til sin sygeligt forskruede bedstemor. Han er hende gidsel.

Historien er blevet lidt lang og omstændelig, og der er lidt for mange unødvendige forklaringer undervejs.

Men den har som forestilling sin force i to omstændigheder:

Den ene er, at musikken det meste af vejen er skrevet ind til stor enkelhed, stemmerne står i klar relief til orkestret, og orkestersatsen er kammermusikalsk gennemsigtig, fyldt af tematiske detaljer, der spiller fint sammen med sangstemmerne. Godt forvaltet af dirigenten David Ridell og Randers Kammeropera.

 

TROVÆRDIG

Den anden er, at hovedrollen som den lænkede Adam er glimrende besat med tenoren Valdemar Villadsen. Helt rørende og troværdigt gennemspiller han denne ynglings skæbne: Lænket stort set altid ved sin seng har han en slags tillidsfuldt forhold til bedstemoren, men samtidig læser han bøger i hemmelighed – bedstemoren vil kontrollere, hvad han læser, så han ikke får tossede tanker om frihed.

Han er holdt på plads som et barn, men drømmer om en frihed, han ikke ved, hvad vil indebære. Friheden melder sig, da kæden pludselig brækker. Men hvad stiller man op med friheden? Hvor går man hen?

Alt forvirrer ham. En præst vil lukrere på hans situation, en pige – naboens datter – har forelsket sig i ham, mens han er lænket, men nu smutter hun, da han pludselig er fri. Og bedstemoren, der trods alt også repræsenterer en slags trygheden, dør.

Han står ligesom Dallapiccolas fange i operaen ’Il prigioniero’ il slut og spørger fortabt ud i rummet: ”Friheden?…”

Vi følger Valdemar Villadsens Adam gennem hans smertelige faser. Villadsen er uddannet kontratenor fra musikkonservatoriet i København, men synger nu og her normal tenor med en ekstrem præcision, en fremragende tekst, der vidner om, at han har evangelistpartier i oratorier bag sig, stemmen er særpræget i kraft af hans specielle uddannelse og vokale natur, men han er en fornøjelse i denne Adam-rolle.

 

ENKELT

Sopranen Stina Schmidt synger den ynde-. men svigefulde pige Eva, bassen Jens Bruno Hansen er naboen, hendes far – et strejf af en hædersmand. Barytonen Jesper Mikkelsen den irriterende, gestikulerende snylterpræst. Og Ulla Kudsk Jensen lægger mezzo-tyngde i partiet som bedstemoren.

Men fornøjelsen er altså Valdemar Villadsen i hovedrollen, som den lænkede Adam. Og tilfredsstillelsen er at mærke Hvidtfelts kloge måde at nærme sig operagenren på i samarbejde med Krogsgaard, der har instrueret foruden at skrive librettoen. Enkelt tonesprog, man aner et par steder Carl Nielsen mellem nodelinjerne.

Operaen er i to akter og udspiller sig i Karin Seisbølls scenografi, der placerer os i mediterrane omgivelser.

gregersDH.dk

6 Comments

  • Kære Gregers DH. Bedstemoderens rolle synges af Ulla, ikke Eva, Kudsk Jensen.
    Bedste hilsner fra
    Susanne Lange

  • Svend Hvidtfelt Nielsen (uden d) lavede i 2006 operaen “Edens Gave” med libretto af Svend Åge Madsen – også på Aarhus Sommeropera. Det kommer også frem, når man googler hans navn.

  • Svend komponerede også en kammeropera Den lille Havfrue til tekst af Najá Marie Aidt opført på Den fynske Opera i 2000.
    Med venlig hilsen
    Anne-Marie Elmby

    • Kære Anne-Marie Elmby – Jeg forfølges åbenbart af svigtende hukommelse. Jeg kan se, at jeg anmeldte Hvidtfelts og Aidts ‘Den lille Havfrue’ i Ekstra Bladet den 5. november år 2000. Det burde være fastnaglet i erindringen, alene på grund af datoen. Som børn sang vi jo ‘Remember, remenber the 5th of november’ – det var nu the ‘Gunpowder Treason’ i London i 1605, man skulle remenber i børnesangen, men fra nu af vil jeg gøre det til Hvidtfelts ‘Lillr Havfrue’.
      Mvh Gregers

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *