'Barberen i Sevilla' v. åbning af Copenhagen Opera Festival 27.7.2014 Anm.

Sevilla-barberens entré ved Torvehallerne  – barytonen Leif Jone Ølberg. (Foto: Mathias Bojesen)
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

SOLEN ER SÅ VARM, MOR

 
’Barberen i Sevilla’ i tummelumsk udgave ved Torvehallerne – en glad indledning på årets Copenhagen Opera Festival.

’Barberen’ flytter mandag til Bispebjerg Torv, onsdag til Amager Strandpark, torsdag til Toftegårds Plads og lørdag til Den Sorte Plads ved Mimersgade på Nørrebro. Alle dage kl. 17.

 

****

SVIMLENDE duft af oste og friskstegte rødspætter. Bedøvende orgier af frugt og grønt. Og spandevis af fadøl.
I denne luftmættede stemning af kulinarisk livsglæde samledes vi søndag eftermiddag til åbningen af Copenhagen Operafestival på Københavns gamle Grønttorv, nu benævnt Torvehallerne.
Vorherre sendte sin nådes brændende sol ned over os, og ’os’ det var mange. Så tæt fylket, at vi delte både sveddryp og torvets safter. ’Solen er så varm, mor’ som en lille fyr bemærkede. 
Stedet er for anden – eller tredje? – år i træk nervecentret for denne forbløffende festival, som får byen – Torvehaller og alskens satellitsteder rundt i byen – til at boble af operafornøjelse. Noget mage til? Sommerens jazzfestival? De regnbuefarvede bøsseoptog? Maj-måneds henslumrende mavedansende karneval?
Alt sammen glemt for nogle dage. Der snakkes opera på værtshuse og gadehjørner.
 

OPEN AIR

Ved Torvehallerne rettede festivalchef Michael Bojesen på sin butterfly, satte sig til klaveret og akkompagnerede elegant sopran Sofie Elkjær, der var steget til vejrs på trappen til den gamle toiletbygning mod Frederiksborggade for at give smagsprøve på Julie i Gounods opera ’Romeo og Julie’, der var søndag aftens perle i Regensens gamle gård.
Hvorefter han præsenterede årets unge prismodtager, barytonen Jacob Vad, som kvitterede med grevens arie fra ’Figaros bryllup’ – brillant, men som for Sofie Elkjærs vedkommende, bestormet af en open air-akustik med ekstra akkompagnement fra gadelarm og bægerklang. Godt overvundet.
Det lille problem kunne man hurtigt glemme i åbningens hovednummer: En god times ’Barberen i Sevilla’, viderebragt til os af et hold sangere, der lykkeligvis var udstyret med mikrofoner. Og viderebragt efter en model som instruktøren Anne Barslev havde fostret: En kæmpestor ladvogn med flyttegods – den gode Dr. Bartolo på flugt fra Sevilla, mistænkt for narkohandel og med den kidnappede Rosina om bord. Og med den ene og anden i hælene: Barber Figaro – altid klar til ny jagt på kunder. Og Grev Almaviva – altid på damejagt, i denne omgang doktorens Rosina. Som vi kender ham i ældre udgave som greven i Mozarts forlængede udgave ’Figaros Bryllup’.
 

SHOW

Et vildt show plantet i  – på – ved og bagved den enorme flyttevogn. Og med orkestret reduceret til en lille kvartet af Kgl. Teater-musikere iført Frelsens Hær uniformer.
Vi var glimrende underholdt af den skøre idé og bemærkede – når det ellers lykkedes os at få frit syn til begivenhederne i den tætte menneskemasse – at greven, Gert Henning-Jensen, ankom på scooter og leverede en greve så frisk og fræk og herligt selvglad, som man husker figuren fra hans debut på Det Kgl. for 22 år siden. At Per Højers Bartolo var nøjagtig den latterlige bøf, men skulle forestille sig i situationen. At barytonen Leif Jone Ølberg lancerede en baryton, der kunne brænde igennem med spil, stemme og tekst, fra det sekund han drønede ind på sin barbersalon-udstyrede ladcykel – ’Figaro-Figaro-Figaro’erne smældede i hans cavatine.
I det dybere barytonleje fór Morten Lassenius Kramp frem som Don Basilio, forklædt om jeg ved ikke hvad, snogen, der synger den berømte bagtalelsesarie, hvilket denne iagttager måtte undvære, enten fordi den var strøget, eller fordi den druknede i det kaotiske champagnedrikkende tilskuermylder omkring mig.
Til gengæld var der ingen risiko for at gå fejl af ladvognens Rosina højt til vejrs, den flotte mezzosopran Josefine Andersson, flot at skue, flot at høre på i de krævende arier.
 

PÅFUND

Hvad denne Anne Barslev dog havde fundet på af jokes. Da den forklædte greve afslører sin identitet, blotter han sin t-shirt: Der står ’Greven’ på den.
Den idé havde Rossini aldrig tænkt på.
Anne Barslev har også hånd på ’Romeo og Julie’ igen søndag aften. Hvad har hun mon så for?
Ellers værd at vende tilbage til Torvehallerne de kommende dage? Michael Bojesen synger morgensang med hvem der møder op hver morgen på stedet kl. 9. Plus alt det andet, der fremgår af programmet: Bo Skovhus på lørdag. Og meget mere.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *