‘Hovmod’ Teater Republique 3.6. 2017

Biologisk jomfrufødsel som eksperiment på Teater Republique

Sofia Mehlum i ‘Hovmod’ på Teater Republique (Foto: Teater Republique)

BLAND

DIG

UDENOM,

MOR

Biologisk jomfrufødsel som eksperiment på Teater Republique.

Ide og koncept: Ma Archive, Sofia Mehlum og Ida Jacobsen. Instruktion: Liv Helm. Musik: Matilde Böcher. Medvirkende: Sofia Mehlum og Emilie Bendix (stemme og sang) og Frihavnskirkens pige- og juniorkor.

’Hovmod’ spiller på Teater Republique indtil 11. juni. Varighed 1 time uden pause.

***

HER er er sandelig noget på spil. Liv og død. Begge dele i bogstaveligste forstand.
Vi er i Teater Republique. Vi skal opleve en fødsel. Den unge skuespiller Sofia Mehlum er alene på scenen, hun dukker frem i tågerne af scenerøg, efter at vi i nogen tid har beredt sind og sjæl i et mørke, der gennemtrænges af dunkende og kryptiske lyde, hjertebanken, støn og stemmer i mørket. En fødsel, der er på vej.
Dér står så Sofia ved sin ensomme mikrofon. Fuld af overvejelser, i heftigt opgør med sin mor: Skal hun kaste sig ud i genetiske eksperimenter for at sikre sig et barn, der kan slippe for det ene og det andet og til gengæld blive sikret fortræffelige egenskaber, der tæller på kreditlisten i en kommende verden? Og kan hun få et barn uden hjælp fra en mand?
Moren mener: Pjat. Man føder sine børn sådan som Vorherre og Darwin synes man skal undfange og føde dem. Men datteren holder stædigt fast, hun har sat sig grundigt ind i de teknologiske og genetiske muligheder. Og det er åbenbart ikke nok med Rigshospitalet, hun kaster sig af sted til en kinesisk superklinik, oprettet der, hvor Kina i disse år maser på for at ekspandere sit verdens-herredømme: I Afrika.
Kineserne er langt med fødselsteknologi, De har fundet ud af, at kvinder kan få børn uden alt det besværlige mas med at have en mand med i legen, de kan en masse med syntetisk biologi og gener, der bliver slået til og fra, som man nu lyster, og de rynker ikke panden med gustne moralske overvejelser.

GISP

Konklusionen for datteren bliver vi snart klar over. Den må være foretaget i et snuptag, for her knækker forløbet. Scenen er pludselig i mørke, og det næste kvarters tid hører vi kun den autentiske lyd fra en fødsel, i forlængelse af indledningen, men denne gang frem til det afgørende og gribende øjeblik, hvor smertens gisp og de opmuntringer og instruktioner fra jordemor og fødselslæger, og hvem der ellers er til stede.
Kvinden har altså født sit barn. Et barn efter hendes hoved? Har vi været vidne til en sejr for de nye fødselsteknologier? Det fremgår ikke. Stykket titel ’Hovmod’ skal vel mere end antyde, at koncept-magerne – Ma Archive – hvem det så er – sammen med Sofia Mehlum og lyddesigneren Ida Jacobsen tager afstand fra de genteknologiske indgreb i naturens hævdvundne spilleregler. Kvinden har været på vildspor.
Og bøder for det med sit eget liv.
I hvert fald sluttes der med at, at Frihavnskirkens pige- og juniorkor kommer på banen og synger et kønt, sørgmodigt requiem med slutordene ”Mor, vi steder dig til hvile nu”. Komponeret af den unge komponist Matilde Böcher, der også gennem stykket har lavet en konkret musikalsk lydside af den begavede art, vi før har hørt hende præstere. Her igen i samarbejde med instruktøren Liv Helm.
Der er noget uforløst og ambitiøst over projektet. Vi oplever det først og fremmest fascinerende i kraft af Sofia Mehlums energisk argumenterende redegørelse for sin tro på teknikkens og videnskabens nye og lykkebringende muligheder. En overbevisende stand up præstation. Hyldet i sceniske tåger og uheldsvangre lyde.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *