Siri Stampe og Ian Burns i ‘The God of Carnage’ (Foto: That Theatre)
*
*
*
*
ENGELSK, SÅ DET SPRØJTER
På kanten af et nabo-blodbad – men det er komedie, det er engelsk, og det er meget morsomt.
Spiller på Krudttønden ved Teater Republique på Østerbro indtil 22. marts.
****
I ’Krudttønden’ på Østerbro kan alt ske. I aftes var der premiere på ’The God of Carnage’. Det betyder noget i retning af ’Blodbadets gud’.
Det oversættes ikke, for vi er til engelsksproget teater med det engelske kompagni ’That Theatre’, som nogle gange om året forlyster københavnerne med at tale engelsk. Ufravendt og så det sprøjter.
Blodbad altså i Krudttønden, og det må vi nok sige:
To ægtepar i rivegilde om – stort set: Ingen ting. Deres håbefulde drenge har været oppe at slås, der er røget en tand eller to hos den ene af drengene, og forældrene mødes nu i det ene pars hjem for at få tingene på plads. I al fordragelighed.
Men vi aner hurtigt, hvor det bærer hen. Det koger under den elskværdige hygge-overflade. Både forsvars- og angrebskanoner er kørt i stilling fra begge sider: – Du skal ikke sige om min søn, at…. o.s.v.
TØM SPRUTSKABET
Ægteparrene kommer indbyrdes op at skændes om proceduren i samtalen. Gæsten Alan fræser konstant rundt med sin mobiltelefon og fører businesssamtaler til konen Annettes enorme irritation. Og det letter ikke atmosfæren, at der er sociale afgrunde mellem Alan og værten Michael – en advokat over for en sælger af køkkenredskaber.
Michaels kone Veronica viser sig hurtigt at være en hidsigprop, på sammenbruddets rand, da Annette brækker sig ud over de fine kunstbøger, der pynter sofabordet. Og ragnarok tager finalerunde, da Michael begynder at tømme sprutskabet, først som en mand til mand-operation med Alan, så med de to raske kvinder i solidarisk angreb på flaskerne.
Man skal være godt hjemme i det engelske sprogs slagfærdighed, og hvad der falder af undervejs af associationer til new yorkske lokaliteter. Der bliver talt med speederen i bund, men man er aldrig i tvivl om forløbet, dertil er situationskomikken ganske utvetydig.
MOBILEN I VASEN
Stykket er egentlig fransk, skrevet af Yasmina Reza, hvis ’Kunst’ vandrede danske scener rundt for nogle år siden.
Men ’The God of Carnage’ spilles i Krudttønden i en amerikansk version. Med Siri Stampe, som den elegante gæst Annette, der må have hovedet i brækspanden, Katrin Weisser som den lige så elegante Veronica, der må tørre op efter nabokonens udladninger, Adam Brix, som får kylet sin mobiltelefon i blomstervasen og Ian Burns, der er værten Michael og ikke bare dét: Lederen af That Theatre Compagny, der har ansvaret for at bringe denne griner af et drama til København som en slags konkurrent til ’Den grønne elevator’.