'The Either/Or Cabaret' Odense T. Sukkerkogeriet 24.1.2013 Anm.

Martyn Jacques (med harmonikaen) og kinesisk sangerinde i ‘The Either/Or Cabaret’ (Foto: Morten Fauerby)
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

KIERKEGAARD PÅ LUDERJAGT

 

Kineserier med afsæt i Søren Kierkegaard – man kommer rigtig langt væk i ’The Either/Or Cabaret’ på Odense Teater. Engelske The Tiger Lillies ekspederer Kierkegaard til Shanghai.

 

Forestillingen spiller på Odense Teaters Sukkerkogeriet indtil 5.2.

***

 

HER sker noget, hvor man som publikum vakler mellem to valg. Fascination eller kedsomhed.  
Forestillingen på Odense Teater hedder ’The either/or cabaret’ – Enten eller kabareten’.
Titlen er hugget fra Kierkegaards ’Enten-eller’, eller nærmere: Den del af ’Enten-eller’, som er ’Forførerens dagbog’, der handler om forførelse. Med et intenst blik på Mozarts ’Don Juan’.
En dissektion af erotikkens natur. Råt sagt: den åndelige og den fysiske.
Forestillingen har truffet sig valg. Om man som publikum vil acceptere det valg, må man afgøre med sig selv.
Den er skabt af ’The Tiger Lillies’, det lille engelske gøgler-ensemble, som vi før har set på scenen i Danmark, nemlig i Republiques ’Hamlet’, hvor gruppen skabte en yderst særpræget ’Hamlet’ ved at tilføje handlingen en lang række kommentarer, anført af sangeren Martyn Jacques.
Han er også en slags hovedperson på Odense Teater, synger med sin mærkelige fistelstemme på overgang mellem tenor og kontratenor en uendelig række af stikord og betragtninger – den sørgmodige fortælling om pigen Cordelia og forføreren Johannes og kommentarer om de tos erotiske deroute.

PÅ LANDLOV

Hvor Mozart og Kierkegaard bliver i et europæisk univers, rykker Tiger Lillies til Østen – til Shanghais natklub- og bordel-miljø i mellemkrigsårene. Et sted, som dengang var en europæisk valplads i den forstand, at det klientel, stykket handler om, er vestlige sømænd på landgang og smarte colonial dandies i klinch med de lokale leverandører af sex, sprut og dolkestød i ryggen.
Vi er altså på en art sentimental østen-skovtur a la Kiplings ’Mandalay’ eller vore dages prostitutionelle lavkultur for danske turister i Thailand.   
Deri ligger valget.
Handlingen – hvis man kan tale om handling – er som en kæde af still-fotoer og slow motion i udviklingen omkring dette uløselige spænd mellem tiltrækning og frastød hos de to hovedpersoner i et osende miljø af forsumpning, vellyst, fortvivlelse og orientalsk kulør.
Vi kan referere til alt fra Tom Kristensens ’Hærværk’ og Brecht og Weills ’Mahagonny’  til Saigon-scener i filmen ’Deer Hunter’ for at karakterisere stemningen i ’Either/Or’. Kierkegaard kan bruges til så meget, og han synes her mest et påskud til at gå råt og brutalt ind et kontant, sensationelt, kulørt regi.
Det afspejles på næsten alle ledder i de tekster, Martyn Jacques synger – de fleste er trykt i programmet, og det er svært at fornemme ret meget Kierkegaard i dem, undtagen måske i den afsluttende ’Destroy’ om den rige mand og den fattige pige. Selvom der dér sker en manipulation af ordene for at nedtone den aktive forførelse, der hos Kierkegaard også finder sted fra pigen Cordelias side. ’The Either-Or Cabaret’ er skabt af mænd. 

DYSTER SKØNHED

Det er Anders Nyborg, der har instrueret forestillingen – på mange måder en videreførelse af den stil og det rum, han gennem årene har skabt sammen med Odense Internationale Musikteater – ’Lulu’, ’Ancient Mariner’ og flere andre – med stor intensitet og konsekvens, og musikalsk tæt på den tone, ’Tiger Lillies’ rammer. En tone af dyster skønhed og destruktiv patos.
’The Either-Or Cabaret’ føres på scenen i en asiatisk natsværmerdekoration af Rikke Juellund. Skuespillerne er halvt fra Odense Teater, halvt kinesiske og bevæger sig mest i et stumfilmtempo, der bringer Asta Nielsens magiske Hamlet-filmatisering i erindring.
Musikken er helt afgørende for oplevelsen. Harmonika, bas, forskelligt slagtøj, sav – stemningsfyldt og monotont.
Forestillingen skal vises i Shanghai senere. 
  
GregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *