Foto: Von Baden.
RAMT AF
VIRKELIGHEDEN
En historie om en kvinde, der har gjort skjulte motiver til videnskabelig teori.
Dramatiker og iscenesætter: Henrik Vestergaard. Scenograf: Johanne Eggert. Medvirkende: Patricia Schumann, Frederik Meldal Nørgaard og Anders Brink Madsen.
’Sammensværgelse’ spiller på Teater Grob indtil 7. november. Derefter på Teater Svalegangen i Århus fra 4. – til 15. december. Varighed: 1 time.
***
HER skal vi have krammet på et kvindemenneske, der er hysterisk selvoptaget, blændet af ambitioner, med karrieredrøn derudaf som underviser i socialpsykologi – iført skyklapper docerer hun for sine studerende teorier om, at der lurer konspirationer og sammensværgelser alle vegne.
PATRICIA Schumann spiller hende fint som en mental skærebrænder, der selv brænder sammen, da hun rammes på det private plan: Hendes arme mand prøver at fortælle hende, at der er sket en ulykke med deres dreng på vej til skole. Men hun fatter intet, går bare amok, og ryger ind i hallucinationer, hvor familiens spisekøkken omdannes for øjnene af hende og os til en surrealistisk verden af køkken og sindssygehospital.
KØLESKABET bebos af en gal patient, hvem er han – ægtemandens genganger måske, i hvert fald et væsen, der er lige så absurd plaget som hun af ideer om, at tilværelsen er fyldt af mistænkelige hændelser: Var det i virkeligheden slet ikke Neil Armstrong, der landede på månen i 1969, men en anden? Og blev lille Carl Emil dræbt af en sort bil på vej til skole og var det ikke kun et uheld, men noget værre? Det har patienten fra køleskabet svaret på, da vi når frem til hallucinationernes ende, og Carl Emils mor vågner op og ud af sin maniske leg på gulvet med drengens legetøj. Og den flinke ægtemand toner frem fra virkelighedens verden.
STYKKET er rimelig konstrueret og spilles i dramatikeren Henrik Vestergaards instruktion som et forsøg på en analyse af vores evige mistænkeliggørelse af andres motiver – en egenskab, som roligt kan henvises til både et spisekøkken og et galehus.
gregersDH.dk