‘Røde Orm’ Det Kgl. på Moesgaard Museum v. Århus 25.5. 2017

Vikingerne råber trættende højt og kostumerne er lidt af hvert i Det Kgl.s 'Røde Orm' på Moesgaard Museum. Ellers er det et flot show i den mageløse forårs-mørkning.

                                          Gæsteanmelder: Flemming Pless

‘Røde Orm’-sceneriet (Foto: Flemming Pless)

BRÅVALLA-

SLAGET

VED

AARHUS

Vikingerne råber trættende højt og kostumerne er lidt af hvert i Det Kgl.s ’Røde Orm’ ved Moesgaard. Ellers er det et flot show i den mageløse forårs-mørkning.

Manuskript: Henrik Szklany (på basis af Frans G. Bengtssons roman). Iscenesættelse: Frede Guldbrandsen. Scenografi: E. Skinnarmo. Kostumer: Maria Gyllenhoff. Musik: Hedningarne. Medvirkende: Andreas Jebro, Joen Højerslev, Martin Hestbæk. Allan Helge Jensen, Michael Brostrup, Jens Andersen, Stig Riggelsen Skjold, Rasmus Botoft, Lars Lohmann, Lisa Koefoed, Lars Simonsen, Steffen Eriksen, Christine Gjerulff m. fl.

’Røde Orm’ spiller indtil 1. juli på Moesgaard Museum ved Århus. Varighed: 2½ time inkl. pause

***

DET er Kulturby år i Aarhus. Vi er et godt stykke tid før slaget ved Hastings 1066. De flotte rammer omkring Moesgaard er omdannet til teaterscene og vikingers bråvallaslag. Forestillingen anbefales helt ned til 7 års-alderen. Premiereaftenen bød på smukt vejr til de omkring 3000 publikummer. Dog ikke mange på 7. Sikkert fordi forestillingen begyndte kl.2030 og først var færdig kl.23.
Forfald nu ikke til at sammenligne Bengtssons Røde Orm med forestillingen. Det ville være synd både for bogen og for forestillingen. Sidstnævnte fortjener ros for flotte scener og ditto kostumer. Der er masser for øjet.
At lyden er fæl skyldes. at det hele står og falder med, at der tales højt, og det kan høres. Men derfor fremkommer der også en ekkovirkning, der er stærkt trættende at høre på. At det samtidig er en forestilling, hvor der spilles på det store register hele tiden, gør det ikke nemt. Det mindede mig i den grad om de dårlige tegneserier, hvor alle figurerne taler forceret højt og skingert hele tiden.
Om forestillingen er for børn helt ned til 7 år må bero på en overvejelse hos forældre, der ikke nødvendigvis synes at oralsex eller et meget sjofelt sprog er det rigtige for deres barn. Det var ofte overstyret og trættende at høre på, også uden at man nødvendigvis bliver trådt over tæerne af det ramsaltede sprog. Ja, ja, der er så og så mange måder at sige tissemand på, og det bliver nemt meget kedeligt.
Alle skuespillere kom godt igennem forestillingen. Jeg skal derfor ikke fremhæve nogen frem for andre. Det skyldes ikke mindst, at instruktionen synes at være kreeret over den læst, at stort er godt og mere end det hos alle spillerne.
Scenografisk er jeg stadig mystificeret over, hvorledes man har tolket vikingelooket. Hvor nogle lignede vikinger, så lignede andre sådan nogle subkulturelle goth eller helt way out noget, der placerer sig mellem Starwars og 1600-tallet ved Solkongens hof. Ingen siger, at de skal ligne Vikingespillene i Frederikssund hedenold, men der var stadigt besynderligt, hvis de nu lige skulle læne sig op af Røde Orm-myten.
Jeg skal stærkt anbefale at tage godt med tøj med. Ikke mindst tæpper til at sidde på. Det er bankekoldt i Aarhus, men mørkningen i foråret er alligevel mageløs.

Flemming Pless

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *