'Pimpinone' Aarhus Sommeropera 26.8.2015 Anm.

Jesper Mikkelsen og Berit Barfred Jensen i ‘Pimpinone’ på Aarhus Sommeropera (foto: Pernille Bering)

 

 

 

HVEPSESTIK

 

En glad og pjanket barokopera er på programmet ved dette års Aarhus Sommeropera.

 

Komponist: Georg Philip Telemann. Dirigent: David Riddell. Instruktion: Jan Maagaard. Scenograf: Ivar Gjørup. Medvirkende: Berit Barfred Jensen og Jesper Mikkelsen.

 

‘Pimpinone’ spiller indtil 11. september hos Århus Sommeropera på det gamle Helsingør Teater i Den Gale By i Århus.

****

 

HELT enkelt. En lille opera. To medvirkende. Scenen ikke meget mere end to stole.
Operaen hedder ’Pimpinone’. Det er navnet på den ene af personerne. En enkemand med penge. Den anden er pigen Vespetta. Hvis navn betyder ’lille hveps’ – så gætter vi summetonen og angrebsvinklen. Hun går til sagen. Og sagen er Pimpinone og hans penge.
Konstellationen ’fræk tøs og rig voksen mand’ er en genganger ikke bare i barokoperaer. Vi kender den hos Mozart og Rossini og mange andre. Her er det Georg Philip Telemann, der har pjanket med modellen – egentlig som en serie på tre situationer, der har fungeret om indlæg mellem akterne i en stor alvorlig Händel-opera. En lille føljeton kunne man kalde det. Som afsnittene i en tv-komedie-serie. Her altså samlet til én forestilling.
’Pimpinone’ er et godt valg af Aarhus Sommeropera, når man for en gang skyld skal hvile ørerne, budgettet og ambitionerne om nyskabelse. En nem, billig og munter sag. ’Nem’, siger jeg. Overhovedet ikke. Sangerne skal kunne deres barokke stemmekram og orkestret, Randers Kammerorkester er så lille og tæt, at hver passage, hvert tempo, hver indsats vejes på guldvægte. Der sættes høje standarder i genren i disse år. Men denne ’Pimpinone’ holder rimelige mål under David Riddells ledelse og tilfører især forestillingen en glad spillelyst. På scenen og i graven, hvor violinisten Mo Yi udmærker sig med flot solospil i en sats af en Telemann-violinkoncert.
Jan Maagaard har instrueret, lagt tiden frem til noget, der ligner nutid, i hvert fald opereres der frejdigt med I-phones, og den rappe Vespetta pjanker med både dirigent og musikere, når hun keder sig for meget med Pimpinone. Det er en balance ikke at overstyre påfundene, men den holder fint i Århus.
’Pimpinone’ lever på sin tegneserie-stil, på gags og vitalitet og på et par sangere, der har godt fat i publikum, barytonen Jesper Mikkelsen som tøffelhelten, der ikke får mange fødder til jorden over for Berit Barfred Jensen strigle. Hun duperer publikum med sprællevende spil – kunne man også altid forstå hendes tekst, ville meget være vundet. Der har Mikkelsen ingen problemer.
Men stort set går vi fornøjet fra forestillingen.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *