Nedlæg Operaen Børsen s. 2 16.1. 2012 art.

NEDLÆG OPERAEN

Af
Gregers Dirckinck-Holmfeld
Teateranmelder, medl. af Reumert Juryen

BØRSENS artikel ’Operaen dræner kongelig pengekasse’ på kultursiderne fredag 15.1. fortæller i rå tal, at operaen er langt den dyreste af de tre kunstarter på Det Kgl. Teater. Ud af ti målte forestillinger i sæsonen 2009-10 tegner operaen sig for de 7 mest tabsgivende. ’Tristan og Isolde’ topper med et minus på 19 mio. kr. 
Om et par uger har Operaen repremiere på ’Kvinden uden skygge’, som havde premiere i 2011. Vi har endnu ikke set præcise tal for den forestilling, men de kommer til at ligge på ’Tristan’-niveau. Mindst.
’Kvinden uden skygge’ er en gigantisk afskedssalut fra Kasper Holten. Bortset fra Wagners ’Ringen’ det mest overdådige, og kunstnerisk mest imponerende, han har præsteret på Det Kgl.
Det er Holtens afsked. Og det bliver Det Kgl. Teaters afsked med gigantopsætninger på Operaen. Der vil ikke mere være råd og kapacitet til den slags.
Overvejelsen nu bør være, at tage konsekvensen og flytte operaforestillingerne tilbage til Gl. Scene på Kgs. Nytorv. Lukke på Holmen. Sige tak, dét var så dét. Flot, så længe det varede. Et lille tiår i besærkergang. Internationalt format. Men med forestillinger, som nu bliver umuliggjort af personale- og udgiftsnedskæringerne.
Alle de syv operaer, der scorer på den pinefulde underskudsliste, vil kunne spilles på Gl. Scene. I reduceret udstyrsudgave, men ikke nødvendigvis i kunstnerisk ringere form. De fem af de syv har gået der tidligere.
Det er meningsløst fra nu af med skrabede forestillinger i den i øvrigt så publikums-uvenlige Operaen. Og det vil være både kunstnerisk og økonomisk sund fornuft at flytte tilbage til Kgs. Nytorv. Hvor to scener, Gamle og Ny, står næsten ubrugte. Og hvor publikum elsker at komme.
Nedlæg Operaen. Men ikke operaen.

gregersDH@borsen.dk

No Comments

  • jeg er helt enig med Gregers: Det var dejligt (næsten da) så længe det varede, men hvis man ikke har råd til at køre iden fine 8 cylindrede må man sælge den og få sig en brugt 4-cylindret udgave – altså: tilbage til Gl. Scene, hvor vi i går oplevede Akademiets sprudlende talentmasse – lad os give den en opera i et hus, der er at leve i og med.
    Hvis vi fortsætter på Holmen, ender det med at bukserne sprækker, og så taber vi måske det hele på gulvet. Lad os vise rettidig omhu og sætte tæring efter næring: LUK Operaen på Holmen.

  • Det er hul i hoved at nedlægge Operaen, for der er forskel på, om der bliver spillet i et lille teater eller et stort. Lad mig komme med et eksempel. Første gang jeg så Die Tote Stadt af Korngold, en opera, der kræver et stort orkester, så jeg den på et lille teater i Ystad med en lille orkester. Da blev betaget af forestillingen. Næste gang jeg så operaen var på Operaen i Kiel, et større teater med et større orkester, og den var bedre. 3. gang så jeg den på Wiener Statsoper, et stort teater med fuldt orkester, og da svævede jeg på en lyserød sky i flere dage efter. Sådan en forskel er der på teatrets og orkestrets størrelse. Derimod kan man spare på opsætningen, der er utroligt, hvad lyssætning og film kan gøre, men lyden og klangen kan man ikke gå på kompromis med, hvis man vil have en opera på et højt kunstnerisk niveau.

    • Tak for din kommentar. Når jeg lidt provokerende skriver, at man må nedlægge Operaen, er det netop fordi nedskæringer og besparelser vil medføre, at store forestillinger som den du nævner – ‘Die tote Stadt’ – vil blive mere eller mindre umulige at opføre. Og det var jo ellers det, der var meningen med den store fine operabygning. Har man ikke vilkårene til at bruge Operaen på Holmen, så kan man lige så godt vende tilbage til de gamle hus på Kgs. Nytorv, hvor trods alt så meget har kunne lade sig gøre i tidens løb. Det gik jo iøvrigt godt med ‘Die tote Stadt’ på Den Jyske Opera, hvor forholdene – de tekniske og ensemblet – er mindre end i på Operaen på Holmen. Den jyske opførelse fik faktisk en Reumert pris som Årets Opera. Om glæden ved at synge og arbejde i det gamle hus på Kgs. Nytorv vil du i øvrigt kunne læse i et interview, jeg har torsdag med Ann Petersen, der synger kejserinden i ‘Die Frau ohne Schatten’ – ‘Kvinden uden skygge’…
      mvh
      GregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *