'Musikanmeldernes priser. Tivolis Koncertsal 25.7.2013 Anm.

Basbayton Jakob Bloch Jespersen og Nightingale Strygekvartetten med dirigenten Rumon Gamba (Tegning: Claus Seidel) 

 

                                

GLIMRENDE

 

 
 

Perfekte og originale valg ved musikanmeldernes prisfest i Tivolis Koncertsal i aftes

 

 

 

*****

 

GLIMRENDE. Kunne man have valgt præcisere? Mere originalt? Næh.
Musikanmeldernes slyngelstue – kaldet ’Musikanmelderingen’ – vælger hvert år kandidater til at modtage priser.
I år 30.000 kr. til strygekvartetten Nightingale – fire piger i tyverne, der endnu går på konservatoriet, men allerede turnerer med koncerter rundt om i verden. Hvilket syn i deres friskbøgegrønne placeret som garniture omkring dirigenten Rumon Gamba og med Tivoliorkestret som baggrund!
Og 30.000 kr. til sangeren Jakob Bloch Jespersen – den venligste, sært dæmonisk brændende basbaryton at se på en tribune.
Priser. OK.
Penge. OK.
En fyldt Tivoli-sal. OK.
Men mest glimrende, det, der var så præcist og originalt: Valget af værker, der kunne fortælle os, hvad modtagerne var for nogle størrelser, og hvorfor de skulle have priser.
 

 

VELTALENHED

Først Elgars ’Introduktion og allegro for strygere’ – hundredeårig strømmende fest og munterhed med de fire kvartetspillere som legekammerater eller førerhunde for hele bundtet af orkestrets strygere, småvirtuose udfordringer i noget, der formmæssigt kan minde om en barok concerto grosso, hurtigt fyret af i bølger af letbenet veltalenhed, fremragende til at lade de fire piger solobrilliere og sammenspille så elegant på et bare kvarterlangt værk.
Og så denne Jakob Bloch, der saftsuseme ikke havde tænk sig at byde os på is og sukkerknald på en sommeraften. Men næsten lammende sort fordybelse i fem sange af Hugo Wolf – den østrigske liederkomponist, Gustav Mahlers samtidige – endda sjældne hørte sange, vi kender hans vældig udbud af klaverakkompagnerede lieder, men hører næsten aldrig hans dyk i højromantiske tekster omplantet til orkesterledsagelse – eller ikke ledsagelse, for der er ultratætte væv af orkester med sangstemme og især tekst, en sammenhæng, hvor Jakob Bloch – med en stemme, der klinger i mørke, skygge eller strålende glans – bringer de tyske tekster til os som digte fra en tabt verden.
’Die Welt von gestern’ for at tale Arnold Zweigsk.
 

OMHYGGELIGT

En usædvanlig aften.
Omhyggeligt håndteret af dirigenten Rumon Gamba (nej, ikke i familie med den lille stjert af en drengedirigent Pierino Gamba, der engang stod foran Det Kgl. Kapel i KB-Hallen i begyndelsen af 1950’erne).
Og af slyngelstueformand Thomas Michelsen, der talte glad til prismodtagerne og overrakte checks.

GregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *