'Mit livs historie' Fredericia Teater 20.11.2014 Anm.

Søren Schelbye og Lars Mølsted i  ‘Mit livs historie’ på Fredericia Teater (foto: Søren Malmose)

*

*

*

*

 

 

HOS BOGHANDLEREN

 

Rørende small scale musical som vellykket eksperiment på Fredericia Teater

 

’Mit livs historie’ spiller på Fredericia Teaters Lille Scene indtil 14. december

****

 

SMALL is beautiful. Fredericia Teater trækker lige nu vejret efter en dundrende musical-succes med ’Den lille havfrue’. Hele det store udtræk var i spil. Nu får teatret pusten igen med en mini-musical. To mand på scenen, tre mand i orkestret.
Mindre kan det dårligt blive. Teatrets chef Søren Møller har hentet stykket på Broadway. Det handler om to fyre, to barndomsvenner, der er skruet vidt forskelligt sammen, men måske netop derfor kan noget med hinanden.
Vi starter hos dem som voksne. Den ene, Thomas’ skal holde mindetale om den andens døde far, den gamle boghandler. Vi er straks på sporet af, hvor vi skal hen: Thomas er stiv i jaketten, har næsen i manuskriptet, går i stå, og læser gudhjælpemig op af sine blyantsnotater: ”Øh, her mangler et adjektiv…” Han er så stivbenet en ordmager som han ser ud.
Ikke godt. For vi bliver klar over, at han er forfatter, endda en populær af slagsen.
Sceneriet er et vidunder af en boghandel ved navn ‘LÆST OG PÅSKREVET’ – scenograferet med rullende reoler og digitale boghylder i metermål. I vores baghoveder mumler vi: En døende af slagsen…
Lige meget.

SNEFNUG

Thomas’ ven er boghandlerens søn Alvin, en glad dreng med en flyvende fantasi, og vi får deres samlede opvækst skildret på halvanden time, i små spring, lykkelig leg, fantasterier og oplevelser, hver gang puffet i gang af Alvins stikord, spontant og H.C.Andersen-agtigt hentet ned fra hylderne som inspirerende bogtitler.
Eventyrene blomstrer ud af Adrians stikord. Sommerfugle, der svirrer mod havet. Snefnug, der svæver som engle ned over dem. Bøgerne er fulde af historier, og Alvin er den rørende budbringer, der sætter kammeratens skriverier på skinner.
Thomas hugger med arme og ben. Og Alvin er bare fuld af lovord og beundring for Thomas blomstrende karriere, som den gror og vokser. Indtil det siver ind, at den feterede forfatterkammerat er tørlagt, så det knirker, hver gang han skal digte på egen hånd.
Det glade venskab bliver sat på prøve og genoplivningsforsøgene bliver krisefyldte, men de to falder dog hinanden om halsen til sidst. Vi er til amerikansk musical.

POETISK

Fortællingen har rørende og poetiske passager, når de to svæver ud i fabuleringer.
Musikken er næsten gennemkomponeret, ind imellem ganske monotont baseret på sangernes markante parlando. Søren Scheibye (Thomas) og Lars Mølsted (Alvin) styrer deres stemmer i den skridsikre stil, der er den efterhånden velkendte Fredericia-tone fra musicalakademiet. Sikkert og veloplagt med en tekstudtale, der er som svejset på plads.
Emnevalget er overraskende, en pudsig hyldest til litteraturens trange veje, hvor succes kan være blår i øjnene. og talent gro hos den ydmyge. Associationen til H.C. Andersen – alene titlen! – hviler over historien. Den er iscenesat af Susan H. Schulman, der før har arbejdet sammen med fredericianerne. Og den huldsalige hyldest til bøgerne og boghandlerne skyldes scenograferne Anders D. Jensen, Jens Frausing og Martin Vallespir.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *