‘Med venlig deltagelse’ Det Kgl. Teater 14.10.07 Anm.

KNEPKAGER OG TYKMÆLK

Sønderjyder – Erling Jepsen jager dem i gulvhøjde og med et skævt smil i ’Med venlig deltagelse’ på Det Kgl. 

****

I Det Kgl. Teaters program får du opskriften på sønderjyske knepkager. Ingredienser: Fløde, smør, fedt, sukker og tons af rugmel. Varm sirup oven på efter bagning.
Med sådan et kærligt kvælertag tager Erling Jepsen livet af sit Sønderjylland og forbereder os på det værste.

Fred være med Guldhornene og Christian X’s hvide hest. Sønderjylland er også knepkager og andre mareridt. Ved min egen morbrors sølvbryllup i Jels, hvor han var apoteker, fik vi tykmælk til dessert. Knepkager husker jeg ikke.
Blandt Jepsens andre mareridt er incest og sex-os i gulvhøjde  – slemt som i ’Festen’, men ikke af dimensioner som i den aktuelle Tønder-sag.
Jepsen har beskrevet miljøet i romanform, nu i stykket ’Med venlig deltagelse’, der beretter om en ung forfatter, der kommer hjem til landsbyen efter en årrække i København med kappet kontakt til familien. Hjem, fordi hans far er død. Nu vil han grave i, hvorfor og hvordan. Faren har været en sjuft, men alligevel. Og hvad for et løb har moren kørt?

DOBBELTSPIL 

Det er en slags kriminal-opklaring, men den unge forfatter spiller dobbelt  – ligesom Jepsen selv. Forfatteren har beskrevet den familiære rotteredes gøren og laden i en nøgleroman, så landsbyens beboere har kunnet læse alle detaljer og nikke gnækkende på bænken ved torvet. 
Jens Albinus spiller sønnen som en fyr, der er flækket mentalt. Besat af aggression og vild efter forsoning og kærlighed. Faren har spoleret søsteren Sanne incestuøst –Tammi Øst skaber hende som en art Ophelia med delirium. Udenværkerne er et sjak af lokale mandfolk, der kredser om familien som rotter i en yndig kombination af snagen og jagt på gevinst. I centrum befinder Ghita Nørby sig som moren, der næppe har været alt for ked af, at  faren, Ole Ernst, enten er blevet kvalt i en osteskive eller har fået trukket respiratoren ud lidt for tidligt på hospitalet. En oven-på-flyder af et kvindemenneske, gemytlig, livslysten, uskyldig beregnende, en rolle, som Ghita Nørby investere al sin intuition og sødmefylde, velkalkulerede spontanitet i. 

CIRKUS 

Det bittersøde stykke snurrer som et omrejsende cirkus af ondskabsfuldheder og desperation  -helt bogstaveligt også: Scenografien byder på ustandselig skiften på drejeskiven fra soveværelse til dagligstue og til udenfor. I brun-grønne farver, vægge og et møblement af en model, som nok allerede er på vej ind på egnsmuseerne.
Jepsens groteske figurerer appellerer til snertende latter, han er en Gustav Wied i sønderjysk forarbejdning. Vi fyldes af underholdende undren  – Danmark er et land med mange ind og udgange. Jeg kan endnu mærke tykmælken i halsen. Har de mon også taleban dernede?

Gregers Dirckinck-Holmfeld

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *