La Bohème Egnsteatret Undergrunden 10.2. 2019

'La Bohème' på stilbevidst skrump - og på dansk!!

 

Mette-Maria Øyen og Daniel Svenson på Egnsteatret Undergrunden (foto: Roberto Fortuna)

 

 

LA BOHÈME PÅ STILBEVIDST SKRUMP

– OG PÅ DANSK!!

Beskåret, men ret vellykket opsætning af ’La Bohème’ på Teater Undergrunden i samarbejde med Den Fynske Opera og de jyske Operaen i Midten.

Komponist: Giacomo Puccini: Iscenesætter: Anders Ahnfelt-Rønne. Scenograf: Jan de Neergaard. Medvirkende: Mette-Maria Øyen, Helene Hvass Hansen, Daniel Svenson, Thomas Storm, Teit Kanstrup, Jakob Zethner og Sten Byriel.

’La Bohème’ spiller på Teater Undergrunden i Værløse. Senere på Den Fynske Opera og i Jylland forskellige steder i Opera i Midtens regi. Varighed: 2 timer inkl. pause.

****

Puccinis ’La Bohème’ er et stensikkert træk i automaten. Man skal gå nedrigt til værks med den opera, for at kikse den. Selvfølgelig kan dét ske, men det gør det ikke på Opera Undergrunden i Værløse.

DÉR spiller man ’La Bohème’ med en smal, smal orkesterbesætning – otte musikere. I en scenografi, der kører rask igennem med 1.aktens kunstnerhybel i fast position gennem alle fire akter – bl.a. som baggrund for 2.aktens Café Momus, der er plantet mellem publikums caféborde – i øvrigt i en scenegang, instruktøren Anders Ahnfelt-Rønne får til at forløbe smidigt og vitalt.

MINDST fire scener i operaen er skåret væk. Og af samme grund flere småroller, vi godt kan glemme alt om. Det gør vi så. Og har det fint med, at der ikke er en vred tumpe af en husvært, der brokker sig over huslejerestancen i 1. akt. I 2. akt ingen jule-gadehandler med legetøj i Café Momus. Og ingen Cafévært, der kommer rendende med regningen – den opgave har det lille orkesters dirigent Flemming Vistisen fået. I 3. akt intet langstrakt toldeftersyn ved byporten.

DET, vi til gengæld får, er et solidt kammermusikalsk strøg gennem operaen, fine instrumentale soloer fra de enkelte musikere og en dirigent, Flemming Vistisen, der leverer oplagte og veloplagte tempi. Og så sangere i de seks partier, som har godt tag på deres roller: En Mimi med en køn og sikker sopran, lidt bleg i næbbet, men hun har jo også tuberkulose – Mette-Maria Øyen, husket for en glimrende glad enke i Lehar-operetten på Den Fynske Opera for et par år siden. Så en rungende svensk tenor ved navn Daniel Svenson som Rodolphe – jo, et højt og flot c i ’Den lille kolde hånd’ til glæde for alle høje c-fans. Og mere: en Musette-sopran med et godt mål af frækhed: Helene Hvass Hansen. Et kunstnerhold på kvisten med en Thomas Storm, der til sin sikre og velklingende baryton som Marcel kan føje en sprogbehandling, hvor konsonanter og vokaler vil kunne passere glansfuldt gennem dansk-prøven hos Udlændingestyrelsen.

DANSK? Jo da, ’Bohème’ synges på dansk hos Opera Undergrunden! Helt usædvanligt. CD’er og DVD’er har vænnet os til originalsprog over hele linjen. På Det Kgl. vil man vende sig graven over et forslag om at genoptage den flere generationer gamle praksis med at synge f.eks. ’La Bohème’ på dansk. På Den Jyske Opera valgte Francesco Christofoli for en halv snes år siden at opføre ’Figaros Bryllup’ på dansk. Det var nærliggende på grund af de sprudlende recitativer. Italiensk bel canto-skrift ført med Puccinis pen opfordrer ikke til københavner-jargon. Men det lykkes ret godt på Undergrunden, bortset fra, at den svenske gæstetenor Svenson havde problemer at slås med i sit danske. En sanger på scenen, som i hvert fald så ud til – og lød til – virkelig at nyde replikkerne, var Sten Byriel, der udfoldede sig med levemandselegance i rollen som den Alcindoro, som står alene tilbage og får regningen kylet i hovedet for hele bandens juledruk.

’La Boheme’ på Undergrunden er et fællesprojekt med Den Fynske Opera og den jyske Operaen i Midten. Den vandrer videre ud i landet.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *