Fangelejrens plakat for uropførelsen af Messiaens ‘kvartet til verdens ende’ i 1941 (foto fra CD)
FUGLESANG TIL GUDS ÆRE
Med frosne fingre og miserable instrumenter – et mesterværk blev til i en tysk fangelejr.
Quatour pour la fin du temps. Strygekvartet. Komponist: Olivier Messiaen. Musikere: Christina Åstrand (violin), Johnny Teyssier (klarinet), Henrik Dam Thomsen (cello) og Per Salo (klaver). Indspillet juni 2020 i Odense Koncertsal. Tekst i cd-heftet: Jens Chr. Grøndahl. OUR Recordings.
*****
- januar 1041 sad nogle hundrede forfrosne krigsfanger i en barak og lyttede til Olivier Messiaens’ ’Quatuor pour la fin du temps’ – kvartet til tidernes ende’. Messiaen var krigsfange som de tre andre musikere. De var fanger i baraklejren Stalag VIII nær byen Görlitz i Østtyskland, i dag en tysk-polsk grænseby, delt af floden Neisse. Forholdene var jernhårde i lejren, men det var ikke en koncentrationslejr med masseudslettelse som formål. Fangerne var krigsfanger, og åbenbart endnu i krigens første år underkastet visse internationale, disciplinære militære spilleregler.
MESIAENS strygekvartet er et betydningsfuldt værk i nyere musik. Mærkeligt og originalt. Ikke alene på grund af de særlige omstændigheder omkring uropførelsen i fangelejren under 2. verdenskrig. Alligevel. Til dels. Det er nemlig musik, der hænger tæt sammen med Messiaens katolske tro og hans visioner omkring Biblens Johannes Åbenbaringer, indlysende og lysende forstærket af den situation, han befandt sig i ved førsteopførelsen i fangelejren. Kvartetten består af otte korte satser, som er gennemsyret af to ting: Musikken som afspejling af hans billedrige forestillinger om den guddommelige himmels eksistens, om ærkeengle, der åbenbarer sig, om Jesu’ tilstedeværelse i menneskenes liv – og samtidig alt sammen noget, der kommer til udtryk i naturen, først og fremmest gennem sangfugles ageren. Messiaen var totalt grebet og indforstået med en klanglig og ekspressiv sammenhæng mellem fugle og verdensrummets lyd. Du hører det i satser, hvor f.eks. violin og klarinet udfolder solsort- og nattergale-duetter, der på det livligste konkurrerer om beherskelsen af himmelrummet, morgenstemninger, som er kvidrende modtagelser af himlens og Vorherres velsignelser. Eller akkompagnement til den forventede livets undergang. Flere af satserne stiller store krav til musikerne – klarinettisten har f.eks. en vældig solo, der vandrer til instrumentets skalamæssige yderpunkter og pludselig en lang-lang pianissimo-passage, der på den nye indspilning ligger i mund, vejrtrækning og hænder på radioorkestrets soloklarinettist Johnny Teyssier. Du lytter med tilbageholdt åndedræt.
DER er mange indspilninger af den berømte kvartet, ingen med fangelejrbesætningen, bl.a. fordi klarinettisten Henri Akoka, der i øvrigt var jøde, født i Algier, holdt op med at spille efter krigens afslutning. Alle fire slap levende fra krigsoplevelserne – Messiaen før de andre, fordi en tysk fangevogter, som havde genkendt ham, fik udvirket gennem kontakter i Frankrig, bl.a. komponisten Marcel Dupré, at Messiaen blev hjemsendt til Frankrig. Den pågældende fangevogter gjorde i lejren en indsats for musikerne. Han skaffede nodepapir og skrivemateriale til Messiaen, han fik cellisten sendt under bevogtning til byen for at indkøbe en brugt cello, og det lykkedes ham også at mobilisere et nødtørftigt hakkebræt af et klaver til Messiaen.
MESSIAEN glemte aldrig hans navn og prøvede nogle år efter krigen at finde ham, blot for at konstatere, at han var død efter krigen ved en bilulykke.
DEN nye CD-indspilning er ledsaget af et teksthefte, hvor forfatteren Jens Chr. Grøndahl fortæller levende om forløbet fra krigens begyndelse, hændelserne omkring Messiaens og de andre musikeres tilfangetagelse og ulyksalighederne i Stalag VIII. Han har baseret sin beretning på en bog, den amerikanske klarinettist og forfatter Rebecca Rischin har skrevet med titlen ’For the End of Time: The Story of the Messiaen Quartet’. Grøndahl supplerer med sin viden om Messiaens fødsel og barndom med henvisning til Messiaens mor, der var en kendt fransk digter ved navn Cécile Sauvage, kendt som ’Moderskabets digter’ – ‘La poetesse de la maternité’. Grøndahl gengiver hendes digt til den ufødte Olivier som det findes på engelsk i Rebecca Rischins bog.
DE fire musikeres opførelse af ’Quatuor pour la fin du temps’ kan høres live ved en P2-koncert i DRs koncertsal 30. april. Solbjørg Højfeldt medvirker som oplæser af Jens Chr. Grøndahls tekster.
gregersDH.dk