'Kreditorer' Teatret ved Sorte Hest 8.4.2010 Anm.

Sorte Hest, Kreditorer 6.4.10

Peter Oliver Hansen og Camilla Bendix i ‘Kreditorer’ (Tegning: Claus Seidel)

HÆVNEREN

Strindbergs ’Kreditorer’ flænser i parforholdet på Teatret ved Sorte Hest.

****

KAREN-LISE Mynster har pillet enkelte elementer ud af Strindbergs ’Kreditorer’ i sin bearbejdelse af denne enakter. Fjernet små tidsbundne detaljer. Det er ok. Hvem kan bruge f.eks. en reference til en ukendt amerikansk forfatter som Bret Harte?
Hun har også fjernet personen Adolfs krykker. Vi skal med andre ord ikke fra starten tænke på, at den unge kunstner Adolf kan være ramt af en eller anden sygdom.
Det er også ok. For en af pointerne i ’Kreditorer’ er, at Adolfs nyerhvervede ’ven’ Gustav, som han netop har mødt på det badehotel, hvor Adolf og hans kone Tekla har indlogeret sig, systematisk bearbejder ham til at føle sig ramt af sygdomme. Plus af en sindsoprivende jalousi – og der ligger det afgørende:
’Kreditorer’ er et hævndrama. En eksmand, der vil ramme både ekskonen og hendes nye mand.

DOMPTØR

Det er glimrende gennemspillet af de tre skuespillere, Karen-Lise Mynster har mellem hænderne.
Adolf, maleren og billedhuggeren, svag, blød og sympatisk i den unge skuespiller Peter Christoffersens ranglede skikkelse. Peter Oliver Hansen, som med sit sarkastiske smil og lurende bevægelighed er ’vennen’ Gustav, der med en domptørs farlige styrke jager Adolf rundt i manegen – med ét formål: At hævne sig på Tekla, ekskonen. Forfatterinden, der har skildret ham, Gustav, som ’idiot’ i en af sine bøger. Og som Strindberg – naturligvis, havde jeg nær sagt – beskriver som en forførende, upålidelig og for mænd livsfarlig personage. I Camilla Bendix sexede, sydlandsk frodige skikkelse, hurtig i stemningsskift, intelligent i sine forsøg på at manøvrere de to mænd og stærk i sit sammenbrud, da brændet falder over hendes hoved.
Et trekantsdrama, enkelt og koncentreret. Scenografen Rikke Juellund lader det foregå i et koldt betonagtigt hotelværelse med udsyn til havet, og Karen-Lise Mynster skaber intense forløb, voldelige scener med parrene i korte, hidsende tango- og parringsdanse.
’Kreditorerne’ klæder Sorte Hests lille scene.

GregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *