Phillip Faber (Foto: DR)
MELISMER!!
Karantæne-rapport nr. XVI skrevet denne lyse aprilmorgen med sang på læben.
****
MELISMER! Phillip Faber holder små lynforedrag. Det er som at høre en fodboldtræner forklare driblingernes sære kunst og trolddom. Tonen er professionel, venligt imødekommende over for de ukyndige, genkendelig for nogle af os, der tilbragte år med sang- og musikpædagogerne på den hedengangne De Forenede Kirkeskoler, kaldet Sangskolen, Københavns Drengekors skole, ophavet til St. Annæ Gymnasium.
MELISMER, forklarer Faber, og demonstrerer selv med sin lyse tenor, hvad det er for nogle størrelser, de melismer, der kæder toner sammen to-og-to på enkelte stavelser i J.A.P. Schultz’s og Mads Hansens ’Jeg ved, hvor der findes en have så skøn’.
SÅDAN er denne torsdag morgen båret sirligt i gang af Fabers lynpædagogisk indføring i Schultz’s vuggende og yndefulde melodi. En anden snak sandelig end kommandoråbet fra Kaptajn Jespersen ved morgengymnastikken i ’Danmarks Radio-København Kalundborg’, den daglige dosis, det var vist kl. 7 om morgenen. Jeg hører endnu kaptajnens ’Så står vi op!! Fat staven!!’ Og vi gjorde det. Jespersen ville nok have vrisset, hvis han havde set Fabers nuttede, gymnastiske øvelser med os inden syngeriet. Vi vrisser ikke. Fniser måske. Men leger med.
MELODIEN med melismerne er skrevet i 1790. Milde toner fra den tyske komponist Schultz, der var hofkapelmester nogle år i København og har lagt de smukkeste sveller ud for det væld af sange, der toner ad den danske sangs banelinjer, længe før de først futtog bringer sangglade danskere landet rundt på skinner. Sjovt at følge de seneste spor: Meget nutidige danske komponister som Ib Nørholm, Per Nørgaard og Sven Erik Werner står i gæld til Schultz’ tone – Werner konstaterede det selv i teksten, der fulgte med den cd, han netop har udgivet med sine egne danske sange, anmeldt forleden.
SCHULTZ lagde et fundament på nodepapiret i 1790. Hvad kan vi læse af sådan et år? Stavnsbåndet lige ophævet i Danmark! Revolutionen lige brudt ud i Frankrig! Sådan er der så meget. Og Schultz var pist hjemme i Tyskland efter få år.
FABERS lille morgen-sangskole. Fremført uden Jespersens kommando-stav. Altid venligt og hyggeligt. Faber er en bøgelys ø af den art, vi ser for os, når vi synger Thorvald Aagaards sang om de danske øer, der ligger ’ud over havet spredt’. Mildt duvende i 4/4-takt. Også den sang har været på morgen-repertoiret, der griber om alt, også det utroligste. I morges Frank Jægers ’Bedstefar tag dine tænder på’ – et lunt ønske fra en lytter, der fortalte, at hans børnebørn godt kunne lide den sang. Hvorfor mon dog?
SÅDAN melder denne yndefulde blanding af dansk underfundighed og malerisk poesi sig i de morgensanglige øvelser. Tony Vejslev, der skrev ’Bedstefar’-melodien, var en sjællandsk visesanger, der sang os glade under og efter Besættelsen. Frank Jæger digtede om Bedstefar og hans tænder i ’April, april’ i 1950.
FABERS morgenshow er prægtigt dansk i sit anlæg. Melisme-forklaringen bare en af de små pædagogiske perler, han får med i flugten.
gregersDH.dk