Mette Frobenius og Trine Gregorius i ‘En ordentlig omgang’ (foto: funny business inc)
DAME DOUBLE
Trine Gregorius og Mette Frobenius – to nærkamp-stand ups’er i en kælder sort som kul.
***
——————————-
Ups! Stand ups – det må det vel hedde i flertal.
Og Ups! Dér stod de, de to raske duller, der har sat sig for at banke de muntre herrer sønder og sammen – stand up-lømlerne, der stort set mener, de har eneret på at hurtigsnakke, sprøjte med vandede vittigheder afskrevet fra ugebladenes halløj-spalter, og gøre nar af alt og alle på sommerrevy-maner, inklusiv de 50 procent af nationen, der som kvinder – efter mandlig stand up-kodex – er udset til at være ubegavede, om ikke hjerneblæste, i hvert fald skydeskive for kasteskyts, der af samme grund målrettes lodret under talje og bæltested.
Nå. Så er de måske heller ikke værre, drengene – flere af dem kradser ganske godt i cementen og øjnene på nogle, der trænger til det. Uanset køn, observans, race, legemshøjde og gudstro.
DOBBELTSTIK
For at hamle op med drengene er de altså to her.
Mette Frobenius, der er vant til solo at tage slagsmålet og gøre det med en stemme, som du kan save brænde med og Trine Gregorius, der sandelig heller ikke er uvant med at skære for – hvad tv-seere og ikke mindst tv-deltagere har erfaret i programmer som ’Det svageste led’, hvor hun uddelte verbale køller, hvis folk ikke var hurtige på aftrækkeren.
Man kan diskutere, om de sammen er dobbelt så gode eller halvt så gode, som de plejer. De er i hvert fald næppe lige så gode, som når de er på ene- og hjemmebane. Ikke endnu i hvert fald.
Dobbeltstikket er uvant for dem, kan man se. De venter tit på at få bidt til, mere end de lytter til hinanden. De er tydeligvis begge vant til at have front én vej: Mod publikum. Den direkte livline. Mette Frobenius som hugtandet rapkæfter med gennemtæskede pointer og forudberegnede latterreflekser. Trine Gregorius som den skarpe polemiker, som i nærkamp med publikum kan improvisere og overraske – sikkert også sig selv – ved at finde på og dreje rundt på skiven undervejs.
INGEN PARDON
Emnerne er til at tage og føle på. Lige til at køre showet ud på blokvognen og forsamlingshuse med i alle egne af landet. Mad, slankekure, kvinder, mænd, børn, hverdagens latterlige piedestaler af væsentligt og uvæsentligt. I høj grad dem selv, hvor de uden vanskeligheder kan spille på det, der er fast klapsalve-befordrer i enhver revy: At vi kender dem, ved, hvem de er, og får pointerne fordoblet netop på det grundlag. Især Gregorius skåner ikke sig selv – hun har en livgivende råhed i synet på sig selv. No mercy.
De ti års aldersforskel mellem de to er en åben og livlig slagmark. Intet optager nationen mere end folks alder. Omtalt, gættet, gisnet, hånet, nedgjort, opvurderet, beundret. Tunet i tide og utide.
HJERTERUM
Ved premieren søndag lykkedes det de to at skabe hjerterum, hjertebanken og hjertevarme i salen lige fra scratch – sikkert bortset fra en enkelt kvalt hånlatter fra en mandlig stand up’er, der havde gemt sig i krattet. Froben- & Gregorius havde glemt at få mikrofoner på. Teknikken var i total sammenbrud, da de under tapre grin forsøgte at få bragt grejet på plads på mere eller mindre tilgængelige krops- og kostumelokaliteter. Kvinder og teknik! Special point.
Showet vil kunne opleves endnu tre aftener, 1., 2., og 3. juni i den rå, men veludstyrede sal i en kælder sort som kul allerdybest nede, betegnet Comedy Zoo i Knabrostræde. Dér, hvor Delta Bio i sin tid holdt til.
GregersDH