'Carl' Mungo Park, Kolding og Baggårdsteatret, Svendborg på Bramstrup Gods 29.8.2015 Anm.

Carls fristelser – Bjarne Antonisen som Carl Nielsen i ‘Carl’ (Foto: Ard Jongsma)

 

CARLS

 

LAGKAGE

 

REVY

 

 

Carl Nielsen ville nok have studset, fniset og rystet på hovedet, hvis han havde oplevet den teaterkoncert, der i aftes havde premiere på Bramstrup Gods, tæt på hans fødehjem.

Musik: Carl Nielsen. Tekst: Rikke Birkeholm og Povl Christian Balslev. Instruktion: Lasse Bo Handberg. Scenograf: Nadia Nabil Korsbæk. Medvirkende: Bjarne Antonisen, Rasmus Fruergaard, Maja Juhlin, Marie Nørgaard, Jesper Riefensthal, Natali Vallespir Sand. Musikere: Den Danske Strygekvartet m. fl.

***

 

TAK skæbne! Her får vi Carl Nielsen i total-turbulens. Og det er sandelig ikke kedeligt. Det lille geni Carl – forestillingen hedder bare ’Carl’ – er blevet kastet i vaskemaskinen, slynget rundt i alle retninger og kommet ud af maskinen et par timer efter hvid i ansigtet – ikke bleg efter den omtumlede og voldsomme behandling, men bogstaveligt talt dødsmaske-balsameret på det grundigste og ømmeste af sin egen hustru Anne-Marie.
Vi har denne sommer set mange sider af og mange vinkler Carl Nielsen, lykkeligvis og selvfølgelig mest via hans musik. Men teatret har også været der, nu altså for tredje gang med den store teaterkoncert på godset Bramstrup på Fyn. De to forrige var hæftet op på komponistens forhold til sin hustru, billedhuggeren Anne-Marie, eller endnu mere: Hendes forhold til ham – først var det Vivian Nielsens stykke på Mungo Park, Kolding, så Lotte Andersens på Copenhagen Opera Festival – og  både Vivian og Lotte har ømhed for den seje Anne-Marie, der ville selv.
Nu er det såmænd igen en kvindelig skribent, der tager fat, men hun koncentrerer sig om Carl. Hun hedder Rikke Birkeholm, og hun har sammen med forfattermakkeren Povl Christian Balslev leveret oplægget til Mungo Park i Kolding og Baggårdsteatret i Svendborg, og så har instruktøren Lasse Bo Holmberg taget fat på Carl og hans musik med næb og kløer.
Vi skal have teaterkoncert med alt, hvad dét indebærer i disse tider af show og lys, dans og sang, et kaudervælsk af scener, der hænger mere eller mindre og bedre eller dårligere sammen.
Til tider rørende, til tider skørt, og til tider rigtig smukt. Nogle gange overrumplende, nogle gange noget slemt kitsch – som når vi hen mod finalen skal have strammet opfattelsen af Carls fjantehumør, igen og igen med umotiverede latterudbrud, og til sidst en festsang, hvor vi som publikum kan være med til at fødselsdags-fejre Carl Nielsen med en omdelt sang i værste metermål-stil, købt hos nærmeste skriverkarl.
Det er en pointe i teaterkoncert-stil at fortælle om dualismen mellem genialitet og jordbundsk folkelighed hos Carl Nielsen. Men det er en balancekunst at gøre det bærbart.

SKØRE CARL

Udgangspunktet ser ud til at være de famøse og efterhånden lettere misbrugte portrætter, som Carl Nielsen som teenager fik lavet hos en fotograf, og hvor han krænger sit poliske bondedrengefjæs ud i topmålte fjollerier. Det er Carl som den skøre, den mismodige, den vrængende, de betuttede, den alt-hvad-han-kunne-finde-på-af-udtryk Carl.
Det er den Carl, der bliver en gennemgående figur gennem ’koncerten’, fremført af skuespilleren Bjarne Antonisen, det meste af tiden iført hjemlig housecoat. Vi skal have ham som den geniale ener, der midt i det hele forbliver en forvirret lille fyr, der først virrer rundt mellem rapænder og gæs på bondegården, og senere i livet flittigt prøver at leve et almindeligt borgerligt liv, så gerne vil Anne-Marie, men også roder sig ud i lidt af hvert med andre.
Den spinkle biografiske tråd er det mindst interessante.
Det mest interessante er forfatters, instruktørs og spilleres forsøg på at ruske musikken – symfonierne, strygekvartetterne og ikke mindst sangene – ud af deres stramme former, sætte rytmisk strøm til en del, blande det ene med det andet, temaer fra symfonier med temaer fra sange, flyve på associationernes og kontrasternes vinger, som det nu stikker dem: Anne-Maries brud med Carl og 1. verdenskrigs udbrud udløst med skuddet i Sarajevo, og straks ’Nu er dagen fuld af sang’.
Et tema fra ’Espansiva’-symfonien koblet sammen med ’Jens Vejmand’, og hjem til ’Sænk kun dit hoved, du blomst’, da vi har fået rigeligt af Aladdin-musikken med fuldt tryk på medfølgende persisk dansearrangement.
Tit er det en fantasifuld fortælling om kunst, der bliver til under svært begribelige betingelser.

SÆRE HÆNDELSER

De musikalske arrangementer nyder selvfølgelig enormt godt af, at der er Den Danske Strygekvartet og professionelle musikere fra Dreamers Circus, der sørger for at holde balancen i blandingsbutikken – der bliver faktisk spillet overordentlig smukt undervejs. Ligesom mange af sangene bliver sunget af skuespillerne med respekt for stoffet, uanset hvor meget det gibber i os ved nypoleringen. De fleste af spillerne kommer fra Odense Teater.
Scenografisk foregår der sære hændelser, balloner stiger til vejrs, et cirkus rykker ind og skaber forvirring i Carls underbevidste drømme og lyster, men meget virker som typiske teaterkoncert-påskud – kaptajnen på Storebælt-færgen, der bringer unge Carl til hovedstaden, bryder ud i Jeronimus sang fra ’Maskerade’. Hvorfor? Ja, hvorfor ikke? Som forestillingens ophavsmænd og damer vel har tænkt.
Sådan vokser der en masse idéer og påfund, relevante og irrelevante op i denne forbløffende og stort anlagte hyldest til ’Carl’. Han ville selv have studset, fniset og rystet på hovedet.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *