Brødrene Løvehjerte Skuespilhuset St. Scene 22.11. 2019

Astrid Lindgreens 'Brødrens Løvehjerte' i video-tegneseriestil på Det Kgl.

 

 

 

 

 

 

 

Mette Marie Ahrenkiel, Alvin Olid Bursøe, Peter Christoffersen, Morten Hee Andersen og Sigurd Holmen le Dous i ‘Brødrene Løvehjerte’ (tegn: Claus Seidel)

IKKE BANGE –

TA SPRINGET!

Astrid Lindgreens ’Brødrene Løvehjerte’ i video-tegneseriestil på Det Kgl.

Manuskript: Line Mørkeby på basis af Astrid Lindgreens tekst. Iscenesættelse: Thomas Bendixen. Videodesign: Tal Rosner. 3D-animation: David Shepherd. Scenografi: Karin Betz. Medvirkende: Morten Hee Andersen, Alvin Olid Bursøe, Bjarne Antonsen, Martin Bo Lindsten. Christiane G. Koch, Sigurd Holmen le Dous, Peter Christoffersen og Martin Dupont.

’Brødrene Løvehjerte’ spiller på Skuespilhuset St. Scene frem til jul. Varighed: 2 timer inkl. pause.

****

INSTRUKTØREN Thomas Bendixen har en iagttagelse i programmet. Han skriver, at ’alle hopper i Astrid Lingreens bøger’. Bulderby-børnene, Pippi, Emil, Ronja, Karlsson. Pippi og Emili i ét væk. Og så de to Løvehjerte-brødre Jonatan og Karl, den sidste med kælenavnet ’Tvebak’.

’BRØDRENE LØVEHJERTE’ på Det Kgl. slutter med, at storebror Jonatan (spillet ligefremt og flot af Alvin Olid Bursøe) tar lillebror Karl (Morten Hee Andersen) på ryggen og sammen hopper de ud i uvisheden. Helt sikre på, at de er på rette vej, og at det nok vil gå dem godt. De løber nu generelt mere end de hopper i deres livsglæde. Løber scenen rundt efter hinanden med risiko for at skride i svingene.

MEN det handler mest om, at man skal tage springet, vove et øje, stole på hinanden og ikke være bange. Bange, det er lillebror Karl. Men man kan kredse det ind til, at man skal overvinde sin angst. Angsten for alt i denne verden. Især at dø. Det er moralen i Astrid Lindgreens eventyr. Bortset fra, at det med at hoppe er en elementær livsudfoldelse og livsbekræftelse. Man dør for at fortsætte til nye og i hovedsagen smukke oplevelser et andet sted i himmelrummet. En trøsterig lære.

KARL starter med at påstå, at han er grim, kluntet og kikset i forhold til sin storebror og bruger så hele forestillingen til slås for at overvinde og modbevise sin påstand – med broren som støttepædagog. Overvinde mindreværdet og angsten for det djævelskab af uhyggelige verdener, der er risiko for at rode sig ud i hinsides grænsen mellem liv og død. Verdener af ondskab og bedrag.

UNGE Morten Hee Andersen spiller Lillebroren, hvis opgave det også er, at være publikums guide gennem de onde verdener. Den skiftende fortælle- og action-stil for lillebror Karl er et af dramatikeren Line Mørkebys gode idéer ved omskrivningen af teksten til teater. Metoden løfter forløbet på pædagogisk og elegant facon. Sammen med Thomas Bendixens fantasifulde udnyttelse af en overvældende video- og billedteknik, der gør dramatiseringen af landskaber og tryllekunstner med bål og brand, rullende kæmpeheste, animerede bjerge og floder, hængebroer og buldrende lydeffekter – det alt sammen til afgørende medspiller i opsætningens scenografiske eventyr-orkester. Og som giver albuerum for fantasiverdenens gode og onde skikkelser til at udfolde sig som tegneserieagtige helte og slyngler i en fjern, fantastisk og samtidig genkendelig verden, Nangijala. Live tegneserie.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *