Mats Eks ‘Pas de danse’ i Det Unge Dansekompagnis gæstespil ‘Touch’ på Det Kgl. Teater (Foto: Det Unge Dansekompagni)
ET SPRØJT AF TALENT
Det Unge Dansekompagni gæster Det Kgl. – talentfuldt, men for halvtom sal.
****
MARIE Brolin-Tani er spydspidsen i Det Unge Dansekompagni. Det er der styr på! Hun er selv mester for den første af de tre koreografier samlet under titlen ‘Touch’, som kompagniet præsenterer på Operaens Takkelloftet – for en sløjt besat sal. Julefrokosterne plager nationen på sådan en fredag aften før jul.
Det må folk jo selv om. Men de går glip af nogle meget talentfulde dansere, mens de sikkert selv tumler rundt på bal-gulvet, hvilket er dem vel undt.
Men altså: Når nu f.eks. den svenske koreograf Mats Ek kan vise folk, hvordan man med total overgivenhed og talent kan lade sig inspirere af svensk dragspel’-musik til en koreografisk stram og ustyrlig munter folkepark-dans, løssluppen, men – tæmmet. Der er benny andersson/björn ulvaeusk sving i musikken til Mats Eks ‘Pas de Danse’, hvor især Björn Nilssons frække solo i starten en festlig.
IMPONERENDE
Slutnummeret ’Track’ er unge i koreografisk stagefight og hentet op fra et street-miljø. Konflikter og grænsesprængninger.
Godt nok. Men står sig ikke rigtigt mod indledningens ’Us’, som er Marie Brolin-Tanis helt stramme og grafisk imponerende værk.
Sort-hvidt. To kvinder, Mejse Vedel og Nassim Meti sat op mod Jonathan Sihell. Og de tre igen sat op mod en gruppe, der som kryb i Regnar Lodbrogs ormegård omgiver dem eller blot venter på hugst i baggrunden. Der er længsel og afsavn og katastrofe i ’Us’, og der danses med kropslig intensitet og voldsomt nærvær.
Nøgen scene. Præcist lys. En fornøjelse.
Gæstespillet slutter i morgen lørdag. Snup den kl. 17 på Takkelloftet, hvis du er kommet levende fra julefrokosten.
GregersDH