Jamen dog! Det Kgl.s udsendte pressefoto vedr. premieren på Ibsens ‘Et dukkehjem’ (foto: Klaus Vedfelt)
DET KGL. SPILLER, SYNGER OG DANSER EN NY SÆSON – TRODS ALT
Digitalt kgl. pressemøde i morges for forhåbentlig lydhøre seere
****
PRESSEMØDE kl. 9 i morges. Det Kgl. offentliggjorde sin nye sæson. Kasper Holten først i frisk luft på Kgs. Nytorv struttende af kamplyst som altid. Derefter sammen med sine tre chefer på skærmen – sammen og hver for sig i digitalt fremmøde, som det måtte være på en Corona-dag. Holten utrættelig, Nikolaj Hübbe lidt fjern, måske fortumlet af det tidlige tidspunkt, Morten Kirkskov rolig som en gymnasielektor ved eksamensbordet og John Fulljames, der udmærkede sig med et par velformede sætninger på dansk og i øvrigt et klart, letforståeligt engelsk. Godt nok. Ballettens, skuespillets og operaens chefer. På skærmen tog de sig ud som et sæt spillekort, og vi lyttede til kortkunsten.
DER var gode stik undervejs, hvis liv og helbred og planerne holder. Operaen har den dristighed at begynde inden august måned rinder ud: 30. august skal der være premiere på Mozarts ’Tryllefløjten’ i en efter sigende forbløffende version, blevet til i samproduktion med Komische Oper i Berlin – ’Tryllefløjten’ sat op med ’ekspressionistisk stumfilms æstetik’. Du godeste! Vi hæfter os ved, at Stephen Milling, pragtbassen, der ellers mest holder til i udlandet, skal synge Sarastro. I øvrigt dukker han op igen allerede en måned efter også i Beethovens ’Fidelio’ som Rocco, fangevogteren. Det bliver 27.9. Jeg hører allerede i mit indre øre operaens urskønne kvartet med ham på basstemmen.
ANDRE slagnumre straks i sæsonen. Genoptagelsen af Sinatra-showet ’Come Fly Away’ allerede 5.9. Sus i billetsalget, gætter vi. Og ingen vej uden om ’Hamlet’ – allerede 12.9. et spring til endnu en version af det nationale drama-monument. Den unge Esben Smed, der gjorde sig voldsomt bemærket i ’Lykkeper’-filmatiseringen, har titelrollen, Hamlets ulyksalige mor Gertrud skal spilles af Iben Hjejle, og vi bemærker Sara Victoria Bjerregaard som Ofelia – vi kaldte hende et ungt flammetemperament i anmeldelsen af ’Den unge Werthers Lidelser’ på Teater S/H for nogle måneder siden. Jo, tak. Og kort efter – 18.9. – igen en klassiker, Ibsens ’Et dukkehjem’, nu med et par stærke navne: Sicilia Gadborg Høegh som Nora og Peter Christoffersen som Helmer.
PÅ balletsiden er det da en skuffelse, at vi ikke ser John Neumeiers koreografi til ’Mahlers 3. symfoni’ på plakaten – den var så tæt på premiere, da Coronaen brød ud, Men Hübbe siger, at den ikke er glemt. Det ville også være nedrigt. Men glemmer ikke et Neumeier-projekt! Hübbe stråler til gengæld, da det fremgår, at Bernsteins ’West Side Story’ sættes op til marts 2021 – Thomas Bendixen iscenesætter, men Hübbe genskaber Jerome Robbins sagnomspundne koreografi i forestillingen. Endnu en forestilling, der nok er sikret kø ved billetlugerne.
OG det kan man også forestille sig til ’Ebberød Bank’, den ikoniske folkekomedie fra 1923 om en skræddermester, der kaster sig på banen som bankdirektør uden at kunne vende en femkrone. Det er Heinrich Christensen, der iscenesætter. Han er mand for vild farce, og så har han et par folk med, der skal stå deres prøve uden for den legendariske ’Korte Radioavis’ i salig Radio 24syv: Frederik Cilius og Rasmus Bruun. Den fornøjelse må vi vente til april 2021 for at få. Og endnu længere må vi vente på ’Du har sat dig på tværs’ – en ren musicalforestilling, der bygger på en hel stribe af Anne Linnet-sange. Den kommer først til maj næste forår med både dramatisk og musikalsk ballast på rollelisten: Tammi Øst er med, Laus Høybye, Johanne Louise Schmidt og igen: Sara Victoria Bjerregaard.
HVAD mere? Hvad mere? Jo, det er selvfølgelig en lykke, at Brechts ’Mutter Courage’ kommer igen. Dén Brecht-forestilling blev bidt af næsten øjeblikkelig efter premieren på grund af coronaen og segnede uset af de fleste. Men den er storartet med Karen Lise Mynster i titelrollen. Og tilhører et emne, der ikke skal vandres uden om: Europas uhyrlige smag for at føre krige og oprør. Det kgl. holder også ved genoptagelsen af ’Adressaten ubekendt’, den psykologisk konflikt mellem en jødisk og ’arisk’ tysk udvandrerskæbne op til 2. verdenskrig. Søren Sætter Lassen og Lars Mikkelsen er de dirrende modsætninger.
I den sammenhæng kommer Det Kgl. også med en ny monolog-forestilling, der har en lidt mat titel: ’Et tysk liv’. Kirsten Olesen har monologen, Liv Helm iscenesætter, og titlen dækker over skildringen af en kvinde ved navn Brünnhilde Pomsel, der var sekretær for Joseph Goebbels helt frem til den selvmorderiske slutning i Berlin 1945. Det ser i øvrigt ud til, at vi skal se Verdi-klassikeren Simone Boccanegra ført frem fra veneziansk oprør i 1300-tallet til norditaliensk nutidsdrama – operaen huskes fra en pragtopførelse med Ib Hansen i titelrollen på Det Kgl. for en menneskealder siden, dengang i en farverig, mere traditionel opsætning.
NOGET nævnt, andet gemt af nyheder fra dette digitale pressemøde. Og jo – der bliver også mulighed for at gense ’Jeg løber’, den utrolige præstation af Anders Juul som manden, der løber og løber for at komme fri af en stor sorg. Det hele sæsonprogram findes også på print, rigtig godt organiseret og overskueligt på teatrets hjemmeside Kgl. Teater Xtra. Inklusiv oplysninger om det slidsomme problem med, at der – måske, nej sikkert – må skæres ned på pladsernes antal, også med den nye 1 meter-regel.
gregersDH.dk