'Diagnosis Hamlet' Kronborg Slotsgård 5.8.2015 Anm.

Hamlet hos psykiateren. Miquel Gallardo spiller begge roller. (Foto: Companyia Palmànec)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HAMLET TIL PSYKIATER

 

Et catalansk dukkespil for voksne på Kronborgs Hamlet-scene sender Hamlet på den lukkede afdeling til undersøgelse hos en galning, der tror han selv er en reinkarnation af prinsen. En pudsig imødekommelse af tidens boring i mentale problemer.

 

Manuskript: Miquel Gallardo. Medvirkende: Miquel Gallardo. Instruktion: Maria Castillo. Scenograf: Xavier Erra. Dukkemager Martin Doy.

’Diagnosis Hamlet’ spiller 2. og sidste gang i aften kl. 21 i slotsgården på Kronborg.

****


EN vældig stor procentdel af danske studerende lider af stress, fortæller en rapport.
Vi husker ikke lige her og nu, hvor vældig stor procenten er, men vi tager den manglende hukommelse med sindsro – i morgen kommer en anden rapport og meddeler et andet tal og udnævner ligeledes problemet til at være alvorligt, måske katastrofalt.
På den baggrund er det ikke mærkeligt, at unge Hamlet i Shakespeares drama kan anvendes til samme type lystfyldte undersøgelser. Endda og gerne i dramatisk form, sådan som det er tilfældet med det catalanske gæstespil, der i går og i dag optager scenen i slotsgården på Kronborg. Hvad var der galt med unge Hamlet? Var han stresset, sløvsindet, offer for sjælelig ustabilitet, doven, ubeslutsom, underkuet, neurotisk, spoleret i sin barndom, forsømt, socialt kuet, forkælet, mentalt mishandlet, isoleret, i chok over mamas opførsel? Og var det i hvert fald ikke helvede synd for ham, og er det ikke helvedes synd for os alle sammen, at vi heller ikke kan finde ud af livet? Al landsens terapeuter lurer på at svare.

TRYLLERI

Gæstespillet hedder ’Diagnosis: Hamlet’. Det kommer fra Barcelona-teatret Campanyia Pelmànec, og det er skrevet af og spillet af Miquel Gallardo.
Han er eneste medvirkende, bortset fra de dukker, han bruger. Og dukkerne er også ham, de har fuld menneskestørrelse, han håndterer dem selv, og han siger alle deres replikker.
Det er en gennemført virtuos præstation, dialogerne er det rene trylleri, bugtalerkunsten fejrer triumfer i hans verbale ture, vi forbløffes og fascineres totalt af hans kunnen – ligesom vi imponeres af de illusioner, han fremtryller sammen med sine medarbejdere, der styrer lys, videoeffekter og scenografi.
Mere usikre bliver vi på manuskriptet og ideen. Gallardo skal antages at være en ung mand, der lider af scizzofreni eller noget lignende oven på familiære og personlige attak i lighed med Hamlets, og pointen er nu, at han er indlagt på en lukket psykiatrisk afdeling, hvor han hjemsøges af lighedspunkterne og fantaserer sig til rollen som psykiater, der skal behandle Hamlet, dukken med de store sørgmodige øjne, der gemmer sig paranoidt i et klædeskab, Og Hamlets mor, der bogstaveligt dukker frem fra kulissen, udstafferet som en aldrende ludder, der har været sangstjerne på Moulin Rouge, samt den uskyldige kærlighedshungrende Ofelia med virret hår og dådyrblik.
Trods fremragende håndtering af dialoger, direkte eller videooptagne, og trods virkninger, der slår til med billedmæssig fantasi og brillant teknisk styring, forbliver vi stadig usikre på, hvad formålet med at lade denne Max, som han hedder, den ulykkeligt søgende unge mand, prøve at finde sig selv i en konfrontation med Shakespeares figurer. Men blot ender med at løbe staverne i sine egne mentale problemer.
Konsekvensen – at både han, de fiktive historiske figurer og alle andre levende mennesker, er splittergale og stedt til behandling – tager vi til os uden større sindsbevægelse.
Stressede er vi også, ligesom studenterne.
Men da også villige til at se de særeste endevendinger af Shakspeares Hamlet.
Sproget er catalansk, men tag det roligt. Catalansk er en blødgjort gang spansk for de spanskkyndige. Og der er overtekster på både engelsk og dansk.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *