DANSENDE
TÅRER
Dansant, inciterende og fantasifuld kammermusik af Peter Bruun, en speciel, men fin appetitvækker til hans opera ’Exodus’ på den kommende Copenhagen Opera Festival.
’The Green Groves’. Ensemble Midtvest med kammermusik af Pater Bruun.
Dacapo 8226571
****
EN af de komponister, vi kommer tættere på ved den kommende Copenhagen Opera Festival, er Peter Bruun.
Hvis du er morgenmand, kan du møde ham in person ved en festivalens formiddagsseancer kl. 9.45. Og samme aften spiller hans opera ’Exodus’ på den udendørs scene ved Torvehallerne. Den er efter sigende mere en danseforestilling end en opera.
Den er inspireret af den danske mormon-udvandring i 1860’erne til U.S.A., så det er forståeligt, hvorfor ’Exodus’ uropføres i Salt Lake City i Utah, inden den når til København. Det var i og omkring Salt Lake City, de fleste danske emigranter slog sig ned dengang. Det kan man blive mindet om på Amerikakaj i Nordhavnen, hvor der står et monument i den anledning.
Det med dans er vigtigt for Bruun. Det fremgår af en CD, der netop er udkommet med fire kammermusikværker af ham. Alle sammen skrevet for Ensemble Midtvest, der skrappe kammermusikensemble, der som navnet fortæller holder til i det jyske. Strygekvartet, fem blæsere og klaver.
Med den sammensætning kan de flyve i mange retninger. Og det gør de, på CD’en især ud ad Bruuns spor, hvor rytme i tide, men aldrig i utide bliver til et dansende flow, symmetrisk eller asymmetrisk, skævt eller lige. Der er et snerrende drive af eksotiske stikflammer rundt om i disse korte værker, som kan være snappe, men også insisterende – men forestiller sig, at et 10-minutters værk som ’The Black Waters’ for strygetrio ville være en oplagt pas de trois for et balletkorps. I flere af de andre titler støder man på temaer, melodistumper og rytmer, der er hentet fra f.eks. folkemusik i Bahrein, hvor også Poul Rovsing Olsen hentede musikalsk stof fra i sin tid. Duften af dén inspiration fornemmes i indlednings-stykket ”Pearls of Tears’ med de urolige forskydninger og spinkle vandsprøjtende kalnge i klaveret. Deraf cover-forsiden, må vi gå ud fra.
Det lidt længere stykke ’The Green Groves’, CD’ens titelnummer indgår i festivalens ’Exodus’ – der som flere af Bruuns værker er baseret delvis på lyriske tekster af Ursula Andkjær Olsen.
STÆDIG DANS
I det sidste nummer på CD’en – ’Big Bird and his Friends’, kan vi godt høre fuglekvidder, hvis vi vil det, men Big Bird er nu er vennenavn til cellisten i Ensemble Midtvest – cellisten er alene med ensemblets kvidrende blæsere i en forunderligt stædig dans om et bestemt og enkelt tonekompleks. En glimrende anledning for blæserne til at svinge sig i inspirerede formuleringer omkring den varme, bløde cello. Bruun er aldrig vanskelig at lytte til, hvad enten han slår til med hårde knytnæver eller sprøde klange.
Man kan altså nok forvente avanceret dansemusik til ’Exodus’ ved operafestivalen på det gamle Grønttorv den 2. august, mere end egentlig opera, en genre, Peter Bruun ellers ikke går af vejen for:
Vi har her på sitet tidligere anmeldt den komiske og meget vellykkede opera, han skrev til Den Ny Opera i Esbjerg med titlen ’Halløj i firmaet’ (16.11. 2012). Og også den enkelt og smukt formulerede ’Alverden god nat’, der blev uropført på Operaens Takkelloftet (13.1. 2014).
Den sidste er fortællingen om en anden ’emigrant’, søfareren Jens Munk, som Chr.4. sendte ud for at finde søvejen til Kina nord om Amerika, men som strandede i isen i Canadas Hudson Bay.
Bruun kan godt nok skrive for sangstemmer, når det er dét. han vil.
gregersDH.dk