‘That night follows day’ Camp X Aveny 22.12.07 Anm.

HYGGE-KONFRONTATION

Disciplinerede belgiske børn på stribe i Camp X Aveny. Provokationen udebliver

***

Der skal ikke spindes langt over den forestilling. Den har allerede forladt Camp X Aveny og Danmark. Efter kun to forestillinger.
Men ikke uden at efterlade nogle overvejelser.
Titlen ’That Night Follows Day’ er et citat fra stykket.
’At nat følger dag’ er en af de utallige konstateringer, som stykkets 17 børn afleverer fra scenen linet op på stribe. På flamsk.
Sætningen er sådan en stump lærdom fra voksne til børn. Et af eksemplerne på  – ja, på hvad? Nogle vil sige: På, hvad vi propper i vores børn. Andre vil sige: På, hvad vi lærer vores børn.

BØRNENES TUR
 
Udgangspunktet for opsætningen er mest det første. Et postulat. En løftet pegefinger, der temmelig fordomsfuldt siger: Nu skal børnene for en gangs skyld have chancen for at svare igen på de voksnes evige belæringer, formaninger, diktater og forsøg på at fylde os med mere eller mindre nyttig viden og dannelse.
Det gør de så i en flot gennemført indstudering og en fint timet koreografi, hvor de skiftevis taler i kor, dels spreder udsagnene på de enkelte  – sceneriet er en gymnastiksal i en skole.

LAGT DEM I MUNDEN
 
Det er som performance en præstation. I flere henseender godt teater, for vi har noget at kikke på, vi studerer børnenes ansigter og mimik, lytter til deres tonefald og selvfølgelig, hvad det er, de har på hjerte  – eller rettere hvad den voksne instruktør og forfatter, englænderen Tim Etchells har på hjerte. Det er ham, der har lagt dem ordene i munden, udvalgt efter interviews. Ordene får vi på engelsk og dansk som overtekster. 

PROVOKERENDE?

Forestillingen tager på sin måde et emne op, som Hotel Pro Forma gjorde det i 2002 med ’Calling Clavigo’, der roterede omkring dannelses-begrebet ud fra Goethes drama ’Clavigo’. Hvad er dannelse, viden, udvikling, nytte, gensidighed, påvirkning? Alle de begreber, der danner os.
Som udgangspunkt er idéen med Etchells stykke sådan set ok. Den lever til gengæld ikke rigtig op til det, der er dens erklærede målsætning. Nemlig at være ’provokerende’ og ’med humor og skraphed undersøge begreberne opdragelse, uddannelse, disciplin og omsorg’.

HYGGE-KONFRONTATION
 
Den holder sig nydeligt på måtten og leverer mest et frodigt katalog over nyttig viden og nødvendige rettesnore for børn til brug i et samfund, der skal fungere, og hvor de selv skal fungere, så de kan holde ud at være der og lide at være der  – og så andre kan holde dem ud og lide, at de er der.
Det er pænt og elskværdigt det meste af vejen, hvor det kunne have ekspederet bomber i hovedet på de voksne, hvis man havde villet og turdet.
Det bliver ved antydninger af den rå virkelighed, der også møder de fleste børn.
En hygge-konfrontation i en sød juletid. Mere er det ikke.
Men sandelig yderst disciplineret og indstuderet. Tankevækkende: Børnene har tilegnet sig disse myriader af replikker gennem intensiv indlæring.  

Gregers Dirckinck-Holmfeld
  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *