Schlagt sie tot! Bo Holtens Luther-opera på cd 27.8. 2021

Da Luther gik amok - 'Slå dem ned som hunde, de bønder!

DA LUTHER GIK AMOK –

SLÅ DEM NED SOM HUNDE,

DE BØNDER!

Bo Holtens store Luther-opera i brillant optagelse fra Malmø Operaen

’Schlagt sie tot! – the fire of change’. Komponist: Bo Holten. Libretto: Eva Sommerstad Holten. Dirigent: Patrik Ringborg. Malmø Operaens kor og orkester. Solister bl.a. Dietrich Henschel, Thomas Volle, Reinhard Hagen og Inger Dam-Jensen. En dobbelt cd-optagelse af premiereforestillingen i Malmø i maj 2019. Udkommer i dag 27.8. 2021.

*****

DET er mildest talt en underlig dag at skrive om denne opera-indspilning. Bare at citere operaens overskrift: ’Schlagt sie tot!’ Mens begivenhederne i Kabul strømmer ud af tv…

MEN vi er selvfølgelig et helt andet sted med Bo Holtens opera. Den fortæller om begivenhederne omkring Luthers reformation i 1500-tallet – og slår til med Luthers desperate udbrud, da tyske bønder misforstod hans oprør med pavens og den katolske kirkes korruption, især handelen med afladsbeviser. Reformation blev i almindelig folkelig misforståelse omsat til blodig revolution, og Luther gik amok i raseri.

VI anmeldte Bo Holtens stort anlagte Luther-opera ved premieren på Malmö Operaen for et par år siden – en farverig og flot sunget forestilling, og det er den opsætning, der nu med fuld berettigelse er optaget og udgivet af Dacapo på to cd og med et stort og omhyggeligt teksthefte. Det sidste sandelig en fordel, teksten er vældig, og som jeg skrev ved uropførelsen: Det vil være en god ide for publikum ved fremtidige opførelser af ’Schlagt sie tot!’ at læse godt på lektien i forvejen, for der er et mylder af personer og detaljerede hændelser beskrevet undervejs. Umiddelbart voldsomt meget at holde fast i. Min anbefaling dengang var at lukke øjnene af og til og lytte til Bo Holtens musik, der ikke mindst udfoldes i  store korscener, og så slå dem op og stirre sig glad på det brogede sceneri af dekorationer og kostumer – totalbilleder, der byggede med flid på renæssancetidens pragtmalerier, ikke mindst Lucas Cranachs – en maler, som spiller en væsentlig rolle i operaens forløb sammen med hans kone Barbara, der tilmed bliver sunget storartet af Inger Dam-Jensen, den eneste danske medvirkende, så vidt jeg se. Svenske og tyske sangere er ellers i hovedrollerne, og der bliver sunget på tysk.

DET er afgjort nu en fordel at kunne sidde med tekstheftet, en hel lille bog, hvor man kan følge med i de mange tyske dialoger – også oversat til engelsk. Det er smukt og perfekt gennemført. En mønsterudgivelse. Og indspilningen er fyldt af oplevelser, især de store kor med præster, nonner eller bønder. Der er Holten-mesterstykker gennem optagelsen mellem de lange dialoger og de dramatisk tilspidsede situationer. Det vil være en specialfornøjelse for de mange, der har gået i Aarhus Katedralskole at høre skolens kendingssang ’In vernalis temporis’ – klassisk renæssancesang til hyldest af foråret – udfoldet af Malmø Operaens kor og solister.

PÅ et tidspunkt hvor nye operaer på de danske scener udmærker sig ved et spektrum af interessante og spændende formeksperimenter – jeg tænker på f.eks. ’Begærets mysterier’ på Det Kgl. og ’Incognito Royal’ på Den Jyske Opera – stiller Bo Holten og hans librettist Eva Sommerstad Holten med et gedigent bud på en opera efter klassiske mål.

LÆS mere i anmeldelsen af ’Schlagt sie tot!’ 19.5. 2019 på gregersdh.dk.

Gregersdh.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *