JEG VAR HER
Asger Reher bringer os i ’Rejsen’ på kryptisk og evig søgen som bibliotekaren, der nægter at give op i jagten på en låner.
’Rejsen’ spiller på Folketeatrets Hippodrom-scene til og med 8. november og derefter forskellige steder frem til 10. januar
****
NÅ. Så behøver man da ikke tage til Hjørring. Hjørring kommer til os her ovre i det østlige udkants-Danmark. Det er jo service.
Vendsyssel Teater har flyttet forestillingen ’Rejsen’ til Folketeatret. Op ad trappen til Hippodromen – i sig selv en interessant rejse, for Folketeatret er under en ombygning, der ligner en forvandling til Wieneroperaen, pompøs foyer-trappe, flot bliver det.
’Rejsen’ er en rørende beretning om en lille bibliotekar. En tænksom mand på en beskeden post. Hans job er at stemple afleveringsdatoen, når lånte bøger leveres tilbage. En dag stempler han en Baedecker-rejseguide. Den har været udlånt siden 1883. For sent afleveret. 112 år.
Der falder en bøde til synderen, han er bare lidt svær at opspore! Eneste indicium er navnet ’A’ og en poste restante adresse i London. Her begynder rejsen.
Bibliotekarer er som regel nysgerrige og belæste bogorme. Og Asger Reher fremstiller grangiveligt sådan en figur, en hyggelig nørd, tabt i sin opgave, utrættelig nysgerrig. Låneren må spores. Død eller levende. Sandsynligvis det første. Men man ved jo aldrig.
SKOMAGEREN I JERUSALEM
Rejsen fører vidt omkring, mest på landkortet og i bibliotekarens hoved, animeret af stadig nye indicier, stumper af oplysninger, lapper og tegn, brudstykker af verdenshistorien, for er det i virkeligheden den evige jøde, vor mand er på sporet af?
Manden kunne være ham, der som skomager i Jerusalem havde set Jesus snuble på vej til Golgatha og ikke hjulpet den arme, der slæbte sig videre med en bemærkning: ’Vi mødes senere…’, som man jo siger til folk, når man ikke har mulighed for at standse op og føre en længere konversation.
Kryptiske steder i jagten på låneren dukker inskriptionen ’Jeg var her’ op. A la ’Kilroy has been here’ under 2. verdenskrig i Stillehavet.
Bibliotekaren gror selv ind i den traumatiske jagt på den ubekendte, da han fyres ved en banal rationalisering på biblioteket – han ridser ’jeg var her’ i sit skrivebord, inden han forsvinder ud i mørket med sin kuffert, selv en ’vandrende jøde’ fanget af tidløsheden og klangen af det stempel, han i årelang uendelighed har brugt til at datostemple de afleverede bøger. Også fremtidige datoer for fødsel og død kan du indstille stemplet til…
UNDER OVERLIGGEREN
Peter Schrøder har instrueret den lille forestilling med nænsom hånd og humor. Den amerikanske dramatiker Glenn Berger har skrevet historien og givet den en besynderlig titel: ’Underneath the lintel’. Som ikke betyder ’Unter den Linden’ og handler om noget med Berlin, men ifølge ordbogen betyder ’Under overliggeren’.
Det tænker vi så over i denne aftenstund, mens vi krydser midnat og stempler ind til morgendagen. Stadig fanget af Rehers urovækkende rævesmil og den sære fortælling, han har bragt på scenen i sin egen oversættelse. En fortælling fuld af underfundig humor og stille visdom.
gregersDH.dk