‘Norén-dialoger’ Teater Grob 15.10.2016

To korte, skarpe og smertefulde dialoger af Lars Norén spillet på Teater Grob

fornemmelser-et-graat-rumRolf Hansen og Julie Riis i Lars Norén-monologer på Teater Grob (Foto: Teater Terminal)

BLACK OUT

FOR TO

 

To korte, skarpe og smertefulde dialoger af Lars Norén spillet på Teater Grob.

Dramatiker: Lars Norén. Instruktion: Thomas Müller. Spilles uden dekoration på Teater Grob. Medvirkende. Julie Riis, Rolf Hansen og Carl Martin Norén.

’Fornemmelse’ og ’Et gråt rum’ spiller tre aftener på Teater Grob som gæstespil af Teater Termimal. Sidste gang 15. oktober. Gentages under CPHStage-festival i 2017.

***

DET er nærmest skizzer. To korte scener. De kunne se ud som øvelser. Opgaver på en teaterskole.
Men de er skrevet af Lars Norén, og de bliver spillet af to fuldblods skuespillere – rettere tre i den første af scenerne.  Ophavet mærkes straks: Noréns korte situationer rammer med lammende præcision forhold mellem mennesker, hvor intimitet opløser sig i drift bort fra hinanden. Taletid, der ikke udnyttes, fejlberegninger af partnerens motiver. Eller motiver, der ikke forklares. Ikke kan forklares. Kun lammer de to med den grusomme konsekvens, at gabet mellem dem vokser. Uforklarlige kræfter trækker dem fra hinanden.
De korte scener hedder ’Fornemmelse’ og ’Et gråt rum’.
De to skuespillere er Rolf Hansen og Julie Riis. De huskes bl.a. som gårdskarlen og tjenestepigen i ’Prinsesserne’, den skarpe folkekomedie, Vivian Nielsen engang skrev til Vendsyssel Teater som bearbejdelse af en Anne Marie Løn-roman.
I ’Fornemmelse’ bor de to mennesker i en lejlighed. De får en ny nabo, spillet af den svenske skuespiller Carl Martin Norén. Intet andet sker egentlig. Men det er rigeligt til at skabe bittesmå forskydninger i tilliden mellem de to. Minimal uro omkring småting: Hvorfor står manden og glor på sin altan. Hvorfor glor de selv? Hvorfor snakker kvinden ikke rent ud om, at hun har søgt hjælp et par øjeblikke hos den nye nabo, da hun har låst sig ude? Der er ingen forklaring. Kun nettet, der fanger for kvinden, da hun én gang har kastet røgslør over besøget hos naboen – alene for at skåne sin mand for at fatte mistanke om, at det måske handler om noget andet end det gør.
I den anden miniscene, ’Et gråt rum’ vælter det tilsyneladende så fasttømrede forhold hos et ungt par, da deres for tidligt fødte barn dør på fødeklinikken. Det, der kunne skabe sammenhold efter en ulykke, vokser lynhurtigt grundløst, men uopretteligt til konflikt og adskillelse.
Det er situationer, hvor dialog forstummer, luften vokser mellem parterne til rum af dirrende panik, man kan som publikum næsten aflytte de kaotiske tanker, der nægter at blive til ord hos parterne.
Knusende og uløselige opgaver for psykologer, som med utallige forklaringer kan prøve at rede tråde ud og skabe forståelse. Intet vil nytte, sådan som Norén stiller det op.
Rollerne bliver spillet glimrende af Rolf Hansen og Julie Riis på Teater Grob. Sammen kalder de to og Carl Marin Norén sig Teater Terminal. Deres korte gæstespil på Teater Grob vil kunne genses under næste forårs CPHStage-festival.

gregersDH.dk

2 Comments

  • Kære Gregers
    Så er jeg der igen: helt ærligt, Gregers, forestillingen med Terminal er altså, efter min mening, til mere end tre stjerner. Det er en skræmmende god fremstilling af parforholdet virkelig veliscenesat af Thomas Müller.

    • Kære Hans Henrik – jo, det er en god forestilling, godt skrevet, godt spillet, godt iscenesat. Men det er også så korte scener, at de virker som skitser eller fragmenter af noget større. Derfor ‘kun’ tre stjerner. Jeg kunne måske have givet den fire, men jeg holder igen med de stjerner, fordi der let går inflation i dem! Tre kan godt være for noget godt! Gregers

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *