ALICE OG – OG RESTEN AF OS
Nye dramatikere fra Aarhus-skolen.
***
NYE dramatikere. Vi lytter. Og ser.
Fem af dém, der er godt halvvejs gennem den treårige dramatikeruddannelse, der er knyttet til Aarhus Teater, præsenterer sig i dette efterår med deres ’Midtvejs’-projekt.
De to første i den forgangne uge på hjemmebanen i Aarhus:
Caroline Cecilie Malling har skrevet ’Rester af Alice’ – en skizze, en hurtig række scener omkring en kvinde, der så gerne vil det hele, ønsker alt skal lykkes, gør sig umage, men tumler forgæves ind i manden, der er et selvoptaget skvat, moren, der er lallende egocentrisk og så sine egne håbløse indre visioner om succes, materialiseret i et overvældende kvindemenneske, der bruser frem som en mageløs karikatur af ambition og karriere.
Kristin Auestad Danielsen, der har skrevet ’Et grisehjerte’ er mindre introvert analyserende. Hun har kløerne i et samfund af mennesker, der burer sig inde bag skallen, men får lov at slippe dæmonerne og resterne af naturdrifter løs i en slags Animal Park, forvaltet af Ruth, et sønderjysk Carl Mar-klon. Det er grotesk og underholdende.
VILKÅR
Vilkårene for begge opførelser er, at de unge dramatikere lægges i hænderne på en professionel instruktør, Mia Lipschitz. Og lige så professionelle skuespillere, i Århus: Dorte Hansen Carlsen, Tilde Maria Frederiksen, Christian Hetland, Inge Sofie Skovbo og Anders Baggesen. Dermed er ide og tekst formodentlig klart videreformuleret. Vi ledes ikke på vildspor af scenografiske ekstravagancer. De samme skuespillere har opgaverne i begge stykker. Reglerne er præcist stillet op. Dramatikerne har været med vejen igennem.
Begge stykker giver lyst til at holde øje med mere fra de kanter. Fra en meget psykologiserende forfatter. Og fra en skæv.