Søren Hauch-Fausbøll som Den Gule Bamse på Det kgl. Teater (Foto: Henrik Stenberg)
BAMSE MØDER ’FILSYDEN’
Den gule Bamse har erobret Det Kgl.s Gamle Scene
*****
DEN GULE Bamse kan ikke løse finanskrisen. Prøver heller ikke på det.
Den gule Bamse kan heller ikke danse ballet – eller ’bamlet’, som han kalder det.
Dét prøver han til gengæld på. Fuld af ambitioner. Og det er situationen på Det Kgl. Teaters Gamle Scene.
Bamsen indleder efterårsferien på denne lørdag, hvor nationen værger for sig under styrtdykkende aktiekurser, mens bamsen uanfægtet forsøger sig med piruetter og tåspidsdans.
UNDERHOLDENDE
Det er blevet en stærkt underholdende forestilling, hvor bamsens ’mor’, Katrine Hauch-Fausbøll forsyner tilskuerne med den totale genkendelighed – bamsen er gribende klodset og broder Søren Hauch-Fausbølls stemme evigt uforvekslelig inde i den gule bamses ham. Og kammeraterne Kylling og Ælling er som skåret ud af maraton-serien fra det gamle B&U.
Samtidig får vi så en letbenet flirt med den kongelige balletkunst, ubeskåret hæftet på tradition og identitet: Sylfiden – eller som Bamse kalder hende: Filsyden – er bamsens læremester, lige til af forelske sig i, når man er ham – og os med for den sags skyld. Plus en sværm af små og store sylfider, inklusiv svævesylfider og svaner og svaneællinger.
TEATRET
Som voksen fokuserer man nødvendigvis på oplevelsen hos det barn, man har med. I vores tilfælde droppede vi den forudgående skattejagt og tegneri-mulighed i foyeren. Den halve time, teatret har inviteret til, inden klokken ringer til start.
Teatret er nemlig i sig selv en totaloplevelse. Op og ned ad trapper. Gennem foyerer. Kik i orkestergrav, bestigelse af galleriet. Udsigten til Kgs. Nytorv. Akropolis-fortæppet. Lysekronen – alt sammen forberedelse til koncentrationen om det lykkelige gensyn med Bamses hus og den gule klumpedumpe selv, når tæppet går op.
Og så alt det, der her bliver overvældende tilføjelser. Det sceniske maskineri med sætstykker, der flytter sig. Svævesylfiderne, der daler ned fra sufitterne. Træer, der kommer sejlende over scenen som kamuflage for dansere. Dampen, der pumpes ind og bliver til svanesø. Etc. etc. En billedrigdom med enkle midler og så meget magi, at indtrykket tydeligvis holder den fireåriges opmærksomhed lige så godt fast som de daglige indtryk fra tv-skærmen.
OPGAVEN
Dér ligger opgaven: At få teater-oplevelsen til – med sine ekstra dimensioner – at konkurrere med video-oplevelsen.
Det lykkes i eminent grad med ’Kom Bamse, nu balletter vi!’