Tilde Maja Frederiksen og Thomas Hwan i ‘Ilt’ på Husets Teater (Foto: Henrik Ohsten Rasmussen)
*
*
*
STIKFLAMMERNE BLAFRER
’Ilt’ på Husets Teater er et underholdende, tankevækkende slagsmål mellem to i et ubeslutsomt parforhold.
Spiller på Husets Teater indtil 11. oktober og er en koproduktion med Aarhus Teater
****
NØGENT teater. ’Ilt’ på Husets Teater er i formen en art dogme-dramatik. Ingen dekoration, ingen rekvisitter. Fast lyssætning. To skuespillere. Tilde Maja Frederiksen og Thomas Kwan.
Alene på gulvet, overladt til mental afklædning. Og sammen med instruktøren Christoffer Berdal til et manuskript på knap halvtreds sider, strømme af replikker i en dialog, hvis eneste hvilepunkter er korte breaks, hvor de to bytter plads. Men også rykker i tid og sted.
Efter et break: ’Jeg har tænkt lidt’… Efter et andet: ’Hvordan går det ellers?’… Eller: ’Dér er du jo. Du ser godt ud’…
O.s.v. Et par i kuldslået konfrontation. Men med stikflammerne i usynlig, uforløst blafren under overfladen. I brudstykke efter brudstykke af deres konfrontationer nærmer de sig hinanden, frastødes fra hinanden. Skal de have sig et barn? Vil de hinanden? Gider de træffe beslutninger? Taler de rent ud? Eller smyger de sig udenom?
Meget handler om, hvorvidt man skal sætte børn til verden. Denne rædsomme, forurenede, dødsdømte verden. Eller handler det endnu mere om to usikre, moderne mennesker, der ikke kan bestemme sig for noget som helst? Slet ikke for hinanden. Selv om de hele tiden prøver. Eller lader som om de prøver. Hwan langt hen ad vejen med et ironisk smil, nogle gange endda ud til publikum, som om han vil sige: ’Hør hende… alle hendes argumenter!…’
TONEN
Tonen imellem dem, pigens argumenter og angrebsvinkler og mandens gennemskuelige undvigelser, giver indtryk af, at stykket er skrevet af en kvinde, der er ude i et kønspolitisk ærinde.
Men nej. Stykket er skrevet af den engelske dramatiker Duncan MacMillan, som har et skarpt øre for de små gnavende hverdagsopgør mellem mennesker. På den ene side opgørenes lattervækkende barnagtighed. På den anden side deres fortvivlende ubehjælpsomhed som tændsatser til katastrofer.
Det afgørende er, at vi oplever et yderst hverdagsagtigt opgør i et parforhold, der aldrig er i stand til at gribe ind til kernen i deres problemer. Resultatet er en snurrig blanding af samfundsdebat og lystspil.
Fyld teatret med en bande parforholds-psykologer, og de vil skrive lange afhandlinger og muligvis ryge i totterne på hinanden, så de selv får brug for krisepsykolog.
Spillet mellem Tilde Maja Frederiksen og Thomas Kwan er godt afvejet mellem slow motion og rablende frontalangreb. Hun med de sikreste kort, for det er hende, hvis mave og sind og sjæl skal rumme fremtidsvisionen på godt og ondt. Han som den fortabte macho, trængt op ad væggen med løst krudt i forsvarsbatterierne.
Underholdende, nærgående teater. Manuskript til skuespillet er som altid tilgængeligt på Husets Teater.
gregersDH.dk