Trine Gadeberg, Sofie Lassen-Kahlke, Vicki Berlin og Anne Louise Hassing i ‘City Singler’ (Tegning: Claus Seidel)
DAMER I RØDT
’City Singler’ i Tivolis Glassalen er et frækt og saftigt show. Især på den anden side af pausen.
(Spiller indtil 13.3. Derefter landturné indtil 11.4.)
****
VI er efterhånden ganske godt vant med piger, damer, tøser, kællinger, madammer, der ruller sig ud på scenen, smider hæmninger og fine fornemmelser og siger alt det, deres mødre har prøvet at få dem til at holde kæft med.
Sidst var det de to Normalerweizer på Bellevue Teatret. Og nu har vi så i Tivolis Glassalen Vicky Berlin, Anne Louise Hassing, Trine Gadeberg og Sofie Lassen-Kahlke, der kalder sig ’City Singler’. Og som også har fundet ud af, at alt det, piger i deres alder – d.v.s. rundt regnet mellem 30 og 40 år – normalerweize render rundt med af tanker og lyster og problemer, trænger til at blive fyret af. Selvom mor derhjemme måske bliver lidt paf. Om end nok mindre end tidligere.
MORSOMT
Vi er som sagt alle sammen kommet i god træning med damer, der tager håndfast om alt fra mændenes nosser til lillemors formaninger og sarte fornemmelser. Der går en ret linje fra Agnes Henningsen over Erica Jong til f.eks. City Singler.
Deres show i Tivoli er tilmed – foruden at være frækt – også morsomt. Også temmelig kaotisk, de fire donnaer falder lidt over deres egne ben, med vilje nogle gange, men ikke altid. Det ene øjeblik er der stil over kvartetten, smarte i rødt dress, koreograferet, så det ligner noget. Det næste øjeblik med entréer og sortier, så vi tror, vi er til gymnasiets forårsshow i aulaen.
Fnis og fjas. Og ok.
Spilleglæden strutter nemlig ud af dem. Det er ret afgørende.
TEKSTERNE
Anden del af showet er den bedste. Den har nemlig de skæggeste tekster. Ikke fordi tekstforfatterne Vase og Fuglsang ikke har en del gode påfund i første afdeling – mange af numrene dér handler om ret forventelige emner, kredser en del om forbrug og shopping, hvor vi bl.a. ikke bliver voldsomt beriget af indslagene med Ole Henriksen, tandpastatuben fra Hollywood.
Så er der mere bid og originalitet i hurtige videoklip med de fire fra en eller anden elevator. Og det er da skønt at se Anne Louise Hassing udfolde sig med en slagkraftig autoritet og humor, der ikke var så mange muligheder for at demonstrere i ’Krøniken’ i sin tid.
De rigtig rå safter toner omsider frem i Vicki Berlins og Trine Gadebergs Bettina og Bettina, slamporno-damerne i amatørclinch med stangen.
Alligevel.
En del kan stammes og kortes i 1. del af showet.
SKEDSVAMP
Vi skal til 2. del for at få dampen helt op. De fire er straks på banen med en overdådig skildring af ulyksalighederne ved skedesvamp, når man nu ellers er kampberedt. Afleveret som nøgtern, analytisk konstatering. Jo, tak: Mælkesyre-undervognsbehandling kan løse problemet. Så ved vi det. Ebbe Ravns præcise melodi bidrager.
Vi kommer i det hele taget godt omkring i de damers kontante forhold til korporlig kraft og saft. ’Kvinder sveder ikke – de gløder,’ konstaterer Vicki Berlin. For det andet er så pinligt: Sved, gå på lokum, for ikke at tale om fødsler – ’der står en mand med hånden halvvejs oppe i askeskuffen!’
PRUT
Nemt er det ikke! Sofie Lassen Kalke og Trine Gadeberg har gennemgået alle forlovelsestidens pinsler. Nu står de ’Hvid brud’ ved kirken og bekræfter jublende hinanden i, at de omsider kan opføre sig normalt og ikke behøve lægge bånd på sig for at opfylde fyrenes forventninger om den pure, jomfruelige renhed. De kan prutte, som det passer dem. Og det gør de.
Også en måde at lade jomfrudommen ryge på.
Så meget ryger sig en tur. Trine Gadebergs bekymring over showets mange frække ord bliver håndfast defloreret, da hun ved aftenkaffen pålægges at erstatte ordet ’mælk’ med ’pik’ og ordet ’kage’ med ’kusse’. I alle tænkelige sammensætninger. Prøv selv. Der har forunderlig effekt.
Til sidst danner de fire en glimrende slagtøjsgruppe, hvor hængepatterne bruges som marimba-køller.
Er der mere vi mænd kan få at vide om kællinge-kammertonen i på dametoiletterne?
Sikkert. I de fire pigers næste show.