Caféteatret og monsteret fra Utøya 22.1. 2011 Art.

CAFÉTEATRET OG MONSTERET FRA UTØYA

ER der mening i at lave teater om den norske massemorder Breivik?
Måske. Det kommer an på, hvordan teatret vil bruge Breiviks manifest, og det ved kun dramatikeren Christian Lollike, Caféteatrets chef.
At en dramatisering nødvendigvis må blive ’underholdning’ – som nogle hævder – er en fejlvurdering. Ikke mindst af Lollike.
For nogle år siden spurgte Frits Helmuth mig, hvad jeg mente om manuskriptet til et teaterstykke, han overvejede at spille. En monolog, der handlede om nazisten Rudolf Hess, Hitlers højre hånd. Hess blev efter Nürnberg-processen sat i Spandaufængslet i Berlin på livstid. Han begik selvmord i fængslet i 1987, 93 år gammel.
Frits Helmuth var i tvivl. Skulle man spille et stykke om et menneske, der var medskyldig i millioners død? Endda selv spille Hess i en monolog?
Der var nok af dokumentarisk materiale. Bl.a. i Hitlers ’Mein Kampf’, som Hess personligt nedskrev efter Hitlers diktat, da de begge sad i Landsberg Fængslet efter kupforsøget i München i 1923.
Jeg læste manuskriptet til stykket og konkluderede, at Frits Helmuth godt kunne spille Hess. Ikke fordi Hess var død og borte. Men fordi han var medskyldig i grusomheder, hvis årsag måtte optage os. Hess havde – modsat Breivik – ikke blod på fingrene. Men i sin usle sjæl.
Det vedkommer os, hvad det er, der griber mennesker som Hess og Breivik. Er det noget, som kan gribe andre? Mange andre? For ikke at sige: Alle andre? Uanset om uhyrlighederne er begået gennem en telefonopringning, eller en tale, eller med en maskinpistol i hånden.
Det handler et stykke om Breivik vel om. Vi ved ikke, hvordan det kunstnerisk vil blive løst. Kun, at det vil blive baseret på det manifest, Breivik har begået. Et manifest a la ’Mein Kampf’.
Smerten hos alle, inklusive de nære ramte, kan næppe blive større. Men måske kan blotlæggelse af tankegangen i manifestet tilføre nogle brugbare overvejelser.
For nylig spillede jødiske Ina-Miriam Rosenbaum Joseph Goebbels i et nyt teaterstykke. Goebbels var fortid. Ligesom Hess. Det gav rystende indsigt i nazismens mentalitet. Goebbels citeres i stykket for denne replik om jødeudryddelserne: ”Det er utroligt, det kunne lade sig gøre så hurtigt og så effektivt.”
Vi kan ikke blive kloge nok på, hvad der skaber menneskelige monster-karakterer som Hess’, Goebbels’ og Breiviks.

GregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *