FROSNE FINGRE OG
TONER FRA HIMLEN
Olivier Messiaens berømte KZ-lejr-kvartet i dansk indspilning. OUR Recordings Juni 2020.
*****
MAN prøver at få tankerne væk fra tid og sted. Bare lytte til denne kvartet ’Quatuor pour la fin du temps’ – kvartet til tidernes ende. Men det er svært at få de indre billeder væk. Messiaens kvartet er skrevet 1941 og uropført i Stalag VII A, en koncentrationslejr i det østlige Tyskland, tæt ved Polens grænse. Komponisten blev straks efter Tysklands angreb på Frankrig i 1940 som nybagt fransk værnepligtig ekspederet til lejren af tyskerne. Han og tre andre franske fanger sidder i isnende kulde foran tyske vagter og andre indsatte og spiller kvartetten med frosne fingre på elendige instrumenter, som en tysk overordnet har skaffet dem. Det er ikke til at løsrive sig fra. Titlerne på de otte satser retter sig mod visioner i Biblens ’Johannes’ Åbenbaring’. Det er himmel og helvede og jordisk sammenbrud, men det er i Messiaens musikalske verden fortalt med det fuglenes sprog, som havde besat og inspireret ham. Klarinetten som en solsorts jublende forårskvidren eller sørgmodige længsel, celloen i en uendeligt glødende mezzosang, violinen som nattergalens englesang fra himlen og klaveret med mørke, menneskelige trængsler eller lystfyldte visioner.
MESSIAENS kvartet findes i utallige indspilninger. Her er det Christina Åstrands violin, Henrik Dam Thomsens cello, Johnny Teyssiers klarinet og Per Salos klaver, der blæser lys og varme til dette utrolige værk. Forfatteren Jens Chr. Grøndahl har digtet ord i tekstheftet.
gregersDH.dk