Dansk Danseteaters dansere i ‘About Miss Julie’ på Takkelloftet (tegn. Claus Seidel)
SKT.HANS-VOLD
Strindbergs ‘Frk. Julie’ som hårdtslående psykologisk danse-thriller på Takkelloftet.
Koreograf: Stephen Shropshire. Medvirkende: Dansk Danseteaters dansere. Navnene på de tre medvirkende er ikke nævnt.
’About Miss Julie’ på Operaens Takkelloftet spiller til og med 18. juni. Varighed: 1 t. 5 min.
****
STRINDBERGS Skt.Hansaften-spil ’Frk. Julie’ skåret ind til stum vold. Korporlig og psykisk. Intet mere og intet mindre. Det er ballet, dansedrama. På en nøgen scene.
VI er kilometer fra Strindbergs egne minutiøse regi-anvisninger: Et køkken proppet med rekvisitter, komfur, køkkentøj o.s.v. Kostumer anno 1888. Jagtdress. Ridestøvler. Det er stykket om overklassepigen Julie, hendes tjener Jean og hans kæreste Kristine, kokkepigen.
ALT udenoms er droppet i denne opsætning, bortset fra en enkelt lang barre, den slags man balancerede på i gymnastiktimerne. Barren er til gengæld i brug flere gange. Den bringer Julie en kvart meter højere op end tjeneren og kokkepigen. Vi er ikke til svært udgrundelige symboler. Socialklasse 1 højt hævet. Der oppe, hvor man står for fald.
TJENER Jean springer til og griber Julie, da det alligevel kniber med balancen, eller rettere, da hun fingerer usikkerhed. Dér begynder legen. Den erotisk leg, hvor Julie forfører Jean. Og hvor Jean forfører Julie i et spil, der udvikler sig gensidigt, bevidst styret af hende, indtil han overtager styringen og tvinger forholdet til katastrofe. Med kokkepigen, som den ’uskyldige’ iagttager.
STRINDBERG-stykket ’skåret ind til stum vold’. Ikke mere stum, end at Julie i en af de voldsomste scener pludselig ler en lille hånlatter i hovedet på Jean. Én eneste gang, inden han gør definitivt kål på hende. En latter over en forførelse, der er lykkedes og som koster hende selv livet. Rusk i standsforskelle. Et helt valgpædagogisk ønskebillede for nogle i disse folketings- og regeringskrydrede dage.
KOREOGRAFISK er forførelserne baseret på magtkampe, hvor det er hændernes greb om hinanden, der styrer det hele, vendinger og drejninger i faste håndfulde, voldsomme næsten stage fight-nedlæggelser, konstant ledsaget af afventende blikke, også til kokkepigen Kristine – blikke der er næsten udtryksløse, for det er kropsteater, hvor handlinger og motivet næsten kun udtrykkes i voldshandlinger, der duver frem og tilbage mellem parterne. Musikalsk i to store bølger: Den første, der er et stædigt og monoton svensk folkemusik-tema, der vokser langsomt i takt med den seksuelle forførelse. Den anden, som er et delvis elektronmusikalsk kontinuum, der kulminerer med den brutale, lystfyldte og definitive nedlæggelse af Julie. Mens Kristina gådefuldt læser i en bog. Biblen? Frk. Jensens Kogebog? Hos Strindberg Bibelen. Kristine læser dagens tekst for at gå til skrifte. JEG mindes en lige så voldsom ’Frk. Julie’ på Ilt-Festivalen i Århus for en del år siden, hvor det svenske performance-fænomen Charlotte Engelke skabte en lige så sær Frk. Julie. Temaet er uudtømmeligt. Dansk Danseteaters udgave, koreograferet af amerikaneren Stephen Shropshire, er en tavs psykologisk thriller. FRK.JULIE som en St. Hansaften-heks uden hyl. Kun en enkelt sarkastisk latter.
gregersDH.dk