John Kørners Reumert-statuette
(foto: Agnete Schlichtkrull)
REUMERT-PRISEN LEVER
Juryen til Årets Reumert har nomineret priserne til Årets Reumert 2019
Ved et jurymøde i aftes blev de endelige nomineringer til Årets Reumert 2019 besluttet. Det skete efter 6 timers forhandlinger mellem juryens 14 medlemmer.
Nomineringerne dækker seksten scenekunst-kategorier, og der er nomineret tre kandidater i hver kategori. Desuden er der nomineret otte talenter, hvis navne først bliver offentliggjort ved prisfesten, der finder sted på Nørrebro Teater søndag den 2. juni kl. 19. Her vil også de endelige vindere i de seksten kategorier blive kåret og hyldet og få overrakt prisen, en John Kørner-skulptur. Der bliver ingen check vedføjet, nu, hvor Bikubenfonden ikke mere kan finansiere Årets Reumert. Juryen er nødsaget til at lade penge bortfalde og æren være det afgørende. Det er en trøst, at Årets Reumert dermed er på linje med de danske filmpriser.
Skuespilleren Ditte Hansen bliver aftenens vært. Det har hun være to gange tidligere med stor succes.
Nominerings-proceduren er sket efter samme principper som altid gennem de tyve år, Årets Reumert har eksisteret. Juryen består af teaterfagfolk og teateranmeldere, hvoraf vi er to, der har været medlemmer af juryen siden prisens grundlæggelse i 1998, mens andre er kommet til undervejs for at supplere og styrke juryen, bl.a. efter at BTs anmelder Birgitte Grue og Jyllands Postens anmelder Henrik Lyding er døde.
Når man læser nomineringerne vil man konstatere, at Det Kgl. Teater som sædvanligt er det mest repræsenterede teater. Af gode grunde. Det Kgl. har tre kunstarter, der fylder i landskabet. I denne sæson endnu mere, fordi teatret har både gæstespil og samproduktioner med andre teatre, danske eller udenlandske.
Det er også værd at lægge mærke til, at nomineringerne demonstrerer grokraft i nye teatre, genrer, performance- og cross over-forestillinger, nyetablerede danse- og musikinitiativer, der vokser selvstændigt eller påvirker de etablerede teatre med nye stilgreb og scenekunstnere, der flytter sig mellem små og store scener.
Emnemæssigt ser man i denne sæson tegn på et lige så stærkt engagement som i forrige sæson i indvandringen, de etniske problemer, fremmedhadet, dansk og europæisk identitet og et utrætteligt engagement i seksualitet af alle arter. Men samtidig et tilsyneladende ufravigeligt og grundfæstet anker plantet i velkendte traditioner og emner – som det fremgår allerede af de første nomineringer.
Nomineringerne:
Årets skuespil:
’Kat på et varmt bliktag’ på Betty Nansen T.
’Den kroniske uskyld’ på Det Kgl. T.
’4´48’ Psychosis’ på Aarhus T.
Årets kvindelige hovedrolle:
Tammi Øst i ’Richard III’ på Husets T.
Stina Ekblad i ’Dantes guddommelige komedie’ på Teater Republique
Mette Døssing i ’4’48’ Psychosis’ på Aarhus T.
Årets mandlige hovedrolle:
Simon Bennebjerg i ’Kronisk Uskyld’ på Det Kgl. T.
Søren Sætter Lassen i ’Amadeus’ på Det Kgl. T.
Morten Hee Andersen i ’Færdig med Eddie’ på Betty Nansen T.
Årets kvindelige ensemblerolle:
Lone Rødbroe i ’Turisterne’ på Vendsyssel T.
Charlotte Munksgaard i ’John Lennon er død’ på Teater V
Stine Schrøder-Jensen i ’Præsidentinderne’ på Det Kgl. T.
Årets mandlige ensemblerolle:
Morten Suurballe i ‘Biedermann og brandstifterne’ på Aarhus T.
Klaus Geisler i ‘Den grønlandske mand’ på Grønlands Nationalteater
Peter Gilsfort i ‘Død over eliten’ på Odense T.
Årets danser:
Ole Birger Hansen i ’Ai-Ai-Ai’ på Åben dans, Århus
Milou Noyens i ’Chopin danser’ på Dansk Danseteater
Ida Prætorius i ’Askepot’ på Det Kgl. T.
Årets sanger:
Gisela Stille i ’Trubaduren’ på Kgl. T.
Gert Henning-Jensen i ’Drot og Marsk’ på Det Kgl. T.
Sofie Elkjær i både ’Flagermusen’ og ’Drot og Marsk’ på Det Kgl. T.
Årets performer:
Madame Nielsen i ’Black Madonna White Nigger’ på Teater S/H
Niels Anders Thorn I ‘Gilgamesh’ på Hotel Pro Forma i Glyptoteket
Yoel Gaathaan i ’Don’t Worry About Us’ på Åben Scene, Århus
Årets instruktør:
Sargun Oshana ’4’48’ Psychosis’ på Århus T.
Minna Johansson ‘Dig og mig ved daggry’ på Nordkraft, Aalborg
Jacob Schiøtt ‘Anna Sophie Hedvig’ på Odense T.
Årets scenedesign:
Maja Ravn ’Orlando’ på Betty Nansen T. og ’Shakespeare in Love’ på Østre Gasværk.
Signe Krogh ’Eksplosioner’ på T. Masken og ’Det tabte land’ på Vendsyssel T.
Ditlev Brinth og Peter Schultz ’Anna Sophie Hedvig’ på Odense T.
Årets dramatiker:
Andrew Dawe ’Vort mismods vinter’ på Husets T.
Christina Hagen ‘Med mig selv i mine egne arme’ på Teater Republique
Rhea Leman ’Leve livet’ på Bornholms T.
Årets børne og ungdomsteater:
’Dig og mig ved daggry’ på Teater Nordkraft, Aalborg
’Tango’ på Teater O, Århus
’Kom dans med mig’ på Det Lille Teater, København
Årets musikteater:
’Det tabte land’ på Vendsyssel T.
’Tarzan’ på Fredericia T.
’I et forhold’ på Betty Nansen T.
Årets opera:
’Passageren’ på Den Jyske Opera
’Drot og Marsk’ på Det Kgl. T.
’Tidens og Visdommens Triumf’ på Kgl. T./Malmø Operaen
Årets danseforestilling:
’An Eve and an Adam’ på Granhøj Dans
‘Ocean of our Motion’’ af DelcónCompany på Dansekapellet
‘Panic Day’ på Uppercut Danseteater
Årets performance:
‘Don’t Worry About us’ på Åbne Scene, Århus
‘Black Madonna White Negro’ på Teater S/H
‘Mod alle odds’ på Betty Nansen T.
Årets særpris:
‘Skattegraveren’ på Takkelloftet, Det Kgl. T.
’Tænk hvis man havde en rejsegrammofon’ på Teater Gruppe 38, Aarhus og Møllen, Haderslev
’Messias i nat’ på Husets T.
Mange af de nominerede forestillinger vil kunne ses på CPHStage-festivalen, der begynder 23. maj og slutter med Årets Reumert-prisfesten 2019 på Nørrebro Teater den 2. juni.
Mange af forestillingerne kan man desuden læse anmeldelser af på www.gregersDH.dk