Riget Skuespilhuset St. Scene 20.4. 2018

Triers 'Riget' på Det Kgl. er hverken gys eller uhygge. Kun pudsig repetition af den gamle TV-serie.

Kirsten Olesen, Thomas W. Gabrielsson og Jens Jørn Spottag i ‘Riget’ på Det Kgl. (tegn.: Claus Seidel)

SJOVT – SÅDAN DA…

 

Triers ’Riget’ på Det Kgl. er hverken gys eller uhygge. Kun pudsig repetition af  den gamle tv-serie.

Manuskript: Lars von Trier og Niels Vørsel. Instruktion og bearbejdelse: Nicolei Faber. Scenografi: Palle Steen Christensen. Medvirkende: Kirsten Olesen, Thomas W. Gabrielsson, Esben Dalgaard, Lila Nobel, Jens Jørn Spottag, Stine Schrøder Jensen, Peter Christoffersen, Mads Rømer Brolin-Tani, Thue Ersted Rasmussen m.fl.

’Riget’ spiller på Skuespilhusets store scene igen i dag, lørdag kl. 17. I øvrigt indtil 8. juni. Varighed: 3 t. inkl. pause.

***

DET er sjovt. Sådan da. Men uhyyyygeligt? – som den tit citerede replik i ’Riget’ lyder? Overhovedet ikke. Ikke mere uhyggeligt end når bedstefar stikker hovedet ind i børneværelset og siger ’Bøh’. Kun temmelig grinagtigt.

DET Kgl. Skuespil har valgt at lave en teaterudgave af Triers berømte, gamle tv-serie som et forsøg på at iklæde sig det samme pokerface som Trier, da han lavede serien for tredive år siden.

UHYGGEN er en vittighed. Satiren flagrende og letbenet – pæn og en smule kedelig i skildringen af datidens stivnede mødekultur i hospitalsverdenen, ganske vist i en blød, kultiveret dansk form, som kan få en svensk læge som Helmer til at eksplodere og té sig som en gal hund mellem kegler. Men som under alle omstændigheder tilhører forrige århundrede. Som historisk tilbageblik fint nok.

TEATERVERSIONEN er mest baseret på de lattervækkende detaljer, man som seer husker fra tv-serien. Den svenske Dr. Helmer, der kørte sit show som aggressiv danskerhader og brølede ’Jävla danskare!’ ved enhver given lejlighed. Ernst Hugo Jähregård hed den uforglemmelige, nu afdøde skuespiller. Og patienten, fru Drusse, der ser spøgelser i alle hjørner af hospitalet, dengang i Kirsten Rolffes’ aparte skikkelse – nu også hun borte, erstattet af Kirsten Olesen, der så skal få hårene til at rejse sig på vores hoveder, men mest efterlader os rørt og venligt smilende. Af gode grunde. For vi får bekræftet, at Trier dengang skrev sin historie med løs hånd, tungen i kinden, komisk hittepåsomhed og i et humør som pludrende fortæller. Fru Drusse er en pudsig størrelse, og sådan spiller Kirsten Olesen hende.

DEN svenske skuespiller Thomas W. Gabrielsson brøler sine aggressioner ud til vores henrykkelse som præcis kopi af Jähregaard, indtil han gradvis bliver tonet ned af forviklingerne omkring en fejloperation, der håndteres efter dansk bureaukratis sindrige regler. Ellers går livet sin gang i den lukkede hospitalsverden, som vi husker den fra serien. Jens Jørn Spottag som den flinke, facile overlæge, der vil have tingene til at glide, i sin forekommende facon skåret så en sundhedsordfører hos De Radikale vil elske ham. Esben Dalsgaard som den yngre læge, der frejdigt etablere sig i kælderen med egen bolig, sprut og narkopjank. Bulder, fru Drusses søn: Mads Rømer Brolin-Tani, som portør og tjenstvillig altmuligmand. Etc.

INSTRUKTØREN Nicolei Faber holder sig tæt til tv-Rigets forløb og figurer – vi har set ham som glimrende realisme-dreven iscenesætter af bl.a. to Reumertpris-nominerede stykker af Thomas Markmann på Aalborg Teater, ’Beton’ og ’Drengen, der ville være vægtløs’ – her gør Faber sit bedste for at skabe de gys, markedsføringen af ’Riget’ lover, begynder med at indhylle de blegdamme, der er Rigshospitalets jordbunde, i tætte tåger og dampe fra lagenblegningen, fortsætter med at lade rengøringspersonalet mumle varsler og kommentarer bag de matterede ruder – lige lidt uhyggeligt bliver det hele. Den forbløffende fødsel af et forvokset barn i finalen udløser larmende latter fra publikum, måske mest i lettelse og glæde over, at den langsommelige 2. akt er nået til ende.

SOM vi konstaterede i anmeldelsen af balletten ’Spar Dame’ forleden forlyster teatrene os i øjeblikket med gys og genopstandne døde. Holtens ’Rigoletto’ på Malmø Operaen, ’Spar Dame’ og Ades´ Bunuel-opera på Det Kgl. Nu Triers ’Riget’. På Fredericia Teater nøjes de med at genoplive Det Gamle Testamente.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *