‘Darwin’ Aarhus Sommeropera 6.9. 2017

Operaen om Charles Darwin bliver aldrig rigtig godt drama
Anette Bod og Jesper Mikkelsen i ‘Darwin’ på Aarhus Sommeropera. (Foto: Pernille Bering)

’DARWIN’

LØFTER

SIG

IKKE

Operaen om Charles Darwin bliver aldrig et rigtig godt drama.

Komponist: Niels Marthinsen. Librettist, iscenesætter og scenograf: Bent Nørgaard. Medvirkende: Jesper Mikkelsen, Anette Bod, Mathias Hedegaard, Julie MeeRa Albertsen, Sidsel Aja Eriksen, Anders Christensen og Benjamin Molonfalean. Randers Kammerorkester. Dir.: David Riddell.

’Darwin’ spilles af Aarhus Sommeropera sidste gang den 8. september på det gamle Helsingør Teater i Den Gamle By i Aarhus. Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause.

***

DET lyder fascinerende med en opera om Darwin. Charles Darwin! Guru i moderne videnskab! Forskeren, der fandt ud af, at mennesker og aber har fælles forfædre. Ophavsmanden til ’The survival of the fittest’, princippet, der ligger så knusende til grund for magtkampe på mange planer, når vi ser os omkring: Den stærkeste overlever!
Operaen er endda en kærlighedshistorie. Darwin og hans kone Emma i lyst og nød. Man aner bergmanske scener fra et ægteskab. Men nej. Der er da konflikter mellem dem. Konflikter, der handler om, at hun er kristen, han er ikke, kun en forsigtig, lunken og abstrakt troende, og det er han nærmest for at gøre hende glad. Det er naturligvis en uoverensstemmelse, der godt kan relateres til hans teorier om livets udvikling, om mennesker og andre levende væsener.
Men vi forbliver stort set på det abstrakte diskussionspræg efter en indledning, hvor de to står ved deres døde datters grav og taler om evigheden og et liv efter døden. Vi kommer heller ikke tættere på drama og kærlighed mellem dem af en scene, hvor Darwin ligger alvorligt syg på et hospital. Heller ikke af scener med en tredje person, vennen Joseph, hvis tilstedeværelse ikke betyder nogen afgørende involvering i deres ægteskab, kun mulighed for at snakke om Darwins rivalisering med andre om at komme først med de banebrydende teorier.
Det er interessant nok, men ikke noget, der fører os ud på det følelsesmæssige plan, der skaber opera, bevægende sang, chance for at udfolde stemmer.

Marthinsen og hans librettist Bent Nørgaard har så fået den gode ide at indføre en kvartet af sangere, der som et helt lille græsk kor kommer ind med kommentarer, der indeholder citater med nogle af Darwins centrale teorier. Det er udmærkede breaks i den tamme handling.
Det vækker nysgerrighed på emnet, ikke mindst fordi teksterne står at læse over prosceniet.
De fire synger fint, og Marthinsen skriver sangbart for stemmer, som vi har konstateret med hans tidligere operaer, Sangbart, omend tit med mange stereotype gentagelser, flere her end før – vi tænker på de udmærkede operaer, han har skrevet gennem den sidste halve snes år: ’Skriftestolen’, der bragte ham en Reumert-pris, og de følgende: ’Snehvides Spejl’ og ’Dr. Jekylls advokat’. De to første på Den Jyske Opera, den sidste på Den Fynske. Ganske slagkraftige værker i et tilgængeligt sprog.
I hans ’Darwin’ er skrivestilen for de tre solister et næsten gennemført vokalt parlando, d.v.s. en snakkende sangstil, der sjældent udvikler og løfter sig til sanglige udfoldelser, der får stemmerne og musikken til at blomstre. De fleste og de mest interessante af Marthinsens kompositoriske udfoldelser i ’Darwin’ sker i orkestret, der er fyldt af detaljer og spændende stof i strygere og slagtøj og er hørbare fornøjelser under David Ridells taktstok.
Derimod døjer vi med ret tunge og knirkende dialoger mellem Emma, mezzosopranen Anette Bod, og Darwin, basbarytonen Jesper Mikkelsen, og vennen Joseph, tenoren Mathias Hedegaard – det er folk med ganske tunge og store stemmer, og Marthinsen fastholder dem på det sværvægtige plan, måske fordi Nørgaards tekst ikke lokker ham til større variation, hvorefter heller ikke sangere og dirigent kan stille så meget op for at løfte operaen til virkelig liv.
På den måde er ’Darwin’ musikalsk og dramatisk lidt af en skuffelse på trods af sit interessante emne.
Den er en del af fire nye værker, som Marthinsen skriver på i øjeblikket under fællestitlen ’Origins2017’. Desuden har han næste år premiere på en opera om Anders Fogh Rasmussen og krigen i Afghanistan.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *